Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VS: omzet van biologische versproducten met 22% gestegen in maart

De totale omzet van biologische versproducten steeg met 22% in de maand maart met een totale omzetstijging van 8% in de retail in het eerste kwartaal -iets wat in geschiedenis van de moderne groenten retail nog niet eerder te zien was- volgens het Performance Report voor biologische producten over het eerste kwartaal van 2020, dat exclusief door het Organic Produce Network en Category Partners is uitgebracht.

Door een ongekend hamstergedrag in de Verenigde Staten vanwege COVID-19 werden de schappen leeggehaald, wat resulteerde in een wijdverbreide situatie dat producten niet in voorraad waren. In maart was de totale bio-waarde 22% hoger dan in dezelfde maand van vorig jaar en aanzienlijk hoger dan de waardestijging van de dollar in januari en februari van dit jaar, die 1,8% bedroeg. Gegevens tonen aan dat biologische groenten en fruit in de eerste drie maanden van het jaar beter presteerden dan conventionele producten op de versafdelingen, waarbij de afzet van biologische groenten en fruit in waarde met 8 % steeg en qua volume met 10%. Conventionele groenten en fruit groeiden met 6,6% in waarde en 7,7% in volume.

Het Q1 Organic Produce Performance Report 2020 maakte gebruik van de gegevens van de retailscan Nielsen over de totale afzet van voedingsmiddelen en van afzetpunten in de Verenigde Staten in de afgelopen 13 weken, met een extra onderzoek naar de afzet in maart.

Matt Seeley, CEO van het Organic Produce Network: "De afzet van verse bio- producten in het eerste kwartaal van het jaar was sterk, en de impact van COVID-19 in maart duwde de cijfers nog verder op. En we blijven zien dat de afzet van biologische verse producten de waarde- en de volumegroei van conventionele verse producten overtreft."

Seeley: "Het Westen blijft de sterkste regio in de VS voor biologische afzet, met tijdens het eerste kwartaal van 2020 jaaromzet-prestaties van 34% van het Amerikaanse gemiddelde. Het Q1-rapport over 2020 geeft aan dat het Westen en het Noordoosten de grootste toename van de bio-waarde deelden. Vooruit kijkend, schijnt de grootste kans voor de bio-groei in het Midwesten en het Zuiden te liggen."

Steve Lutz, van Insights and Innovation van Category Partners, zegt dat het een uitdaging en een kans voor de sector is om de basis van het biologische retail-volume te vergroten. "Wat we zien aan de Nielsen-gegevens is dat biologische producten in de retail geconcentreerd zijn in minder categorieën dan conventionele producten, vooral in de wintermaanden wanneer lokaal geproduceerde biologische producten minder beschikbaar zijn. De top 10 van producten in de biologische categorieën zijn goed voor 59% van de waarde en 71% van het volume van het eerste kwartaal. Deze zelfde categorieën dragen slechts 42% van de totale conventionele afzet en 52% van het volume bij".

Verpakte salades, appelen en bananen genereerden in het eerste kwartaal de hoogste waardegroei in het biologische segment en genereerden meer dan 35% van de totale bio-waardegroei. In termen van volume waren bananen, wortelen en appelen de koplopers. Deze genereerden 44% van het totale bio-volume, met een opmerkelijke volumegroei van 19,5% voor bananen.

Seeley is van mening dat de gegevens indicatief zijn voor het belang van biologische producten, misschien nog wel meer in deze ongekende tijden. "Onze natie begrijpt het belang van de onbaatzuchtige toewijding die telers en retailers dag in dag uit laten zien."

"Consumenten zijn op zoek naar items die ze vertrouwen in deze onzekere tijden en biologische verse producten vormen een gezonde en veilige optie voor alle consumenten."

Het volledige Q1 Organic Performance Report 2020 is beschikbaar op de website van het  Organic Produce Network.

Voor meer informatie:

Matt Seeley
Organic Produce Network
Tel: +1 (831) 884-5058
Matt@organicproducenetwork.com  
www.organicproducenetwork.com

Publicatiedatum: