Zwitserland telt vijftig nieuwe Demeter-bedrijven

Jaarlijks stappen talrijke Zwitserse bedrijven over op biologische landbouw en de biologische productie komst steeds meer uit de niche. Om zich opnieuw door de productiemethode van de massa te onderscheiden, stappen een paar bedrijven over op de biodynamische landbouw, op Demeter.

Momenteel runnen 369 ondernemers hun bedrijven volgens de teeltrichtlijnen die aangehouden moeten worden om het merk Demeter te mogen gebruiken. Van deze 369 bedrijven stapten er 50 (13,5 procent) pas dit jaar over op Demeter. 12 (24 procent) van de vijftig die overgestapt zijn, zijn 'nieuwkomers'. Zij teelden hiervoor nog niet biologisch. De 38 anderen bedrijven (76 procent) waren voor de overstap op Demeter reeds volgens de richtlijnen van Bio Suisse gecertificeerd. 

Preparatenaankoop mogelijk
De toepassing van preparaten is een belangrijk bestanddeel van de biologisch-dynamische productiemethode en het gebruik hiervan is voor een Demeter-bedrijf verplicht. Zo moet men volgens de richtlijnen minimaal eenmaal per jaar tijdens de vegetatieperiode over het gehele landbouwareaal van het bedrijf koemestpreparaat en kiezelpreparaat aanbrengen.

Volgens de Demeter-teeltrichtlijnen is de productie van de preparaten op het eigen erf aan te bevelen. De preparaten mogen echter ook gekocht worden. Want voor de productie van deze beide preparaten zijn koeienhoorns of in ieder geval koeienmest nodig en de veehouderij zou dan dus een voorwaarde zijn.

Ook veeloze bedrijven stappen over op Demeter
Maar ook het houden van vee is niet verplicht voor een Demeter-bedrijf, hoewel het principe om het landbouwbedrijf als gesloten kringloop te zien, de basis van de biologische landbouw vormt. Susanne Huber, afdelingsleider landbouw van de Zwitserse vereniging Demeter, legt uit: "Alleen de zogenaamde speciale bedrijven (groententeelt, fruitteelt en wijnbouw) mogen veeloos produceren."

De vraag naar Demeter-producten is dankzij de uitbreiding van de beschikbaarheid en de daarmee verbonden communicatie gestegen, zegt Aline Haldemann, afdelingsleider marketing van de Zwitserse vereniging Demeter: "Het Demeter-aanbod moet bij alle verkooppunten verder uitgebreid worden."

Bron: Schweizer Bauwer


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven