Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Internationale belangstelling voor organic chocolate bites

"Gingen voor een zo zacht mogelijke dadelpasta"

Tholen – Pure chocolade zonder toegevoegde suikers of zoetstoffen en een dadelvulling. Dit vormt de basis van de organic chocolate bites die Chokay op de BIOFACH introduceerde. Er zijn vijf verschillende smaakvarianten: Pure Dates - Almond Speculoos - Almond, Walnut & Sea Salt - Figs, Incaberry & Seeds - Abricot, Ginger & Lime. Bij de ontwikkeling van de dadelpasta stond een zachte structuur voorop: "De vulling van de bites mocht vooral niet taai zijn, daarom gingen we voor een zo zacht mogelijke dadelpasta", vertelt Lars Jacobs,  medeoprichter en sales director van Chokay.

Chokay staat voor chocoladeproducten zonder toegevoegde suiker. "Er is niks aan de producten toegevoegd. We zijn gegaan voor een 'all natural' product met een zo kort mogelijke ingrediëntenlijst." Ze lieten de chocolade waarmee ze de dadelvulling omhullen ook in reepvorm proeven op de beurs. "Deze chocolade hebben we speciaal voor de bites laten ontwikkelen en bestaat slechts uit zes ingrediënten en bevat slechts 6,9 koolhydraten per kilogram. Soms past het allemaal gewoon en dat is met deze organic chocolate bites zeker het geval."

Hoe is Chokay op de uiteindelijke vijf smaakvarianten gekomen? "We hebben eerst bekeken wat er allemaal beschikbaar is, vervolgens zijn we gaan brainstormen en dingen uit gaan proberen. Passievruchtpoeder heeft het eindproduct bijvoorbeeld niet gehaald, evenals chilipepers. Ook hebben we gedacht aan een variant met zoethout en salmiak."

Op de BIOFACH 2020: Lars Jacobs, Jan Willem Ekelenkamp en Bart van den Meiracker.

Internationale belangstelling
Het besluit om naast de original ook een organic lijn te gaan ontwikkelen, werd vorig jaar in de zomer genomen, zo geeft Lars aan. "De lijn was net voor de BIOFACH klaar. We richten ons op biologische speciaalzaken als verkoopkanaal." De deelname aan de BIOFACH is goed bevallen. "Weliswaar was er een minder grote toestroom aan mensen dan op de ISM de week ervoor, maar degenen die naar onze stand kwamen, waren laaiend enthousiast. Diverse importeurs gaven op de beursvloer al aan met onze producten aan de slag te willen gaan. Onder meer in Oostenrijk en de Scandinavische landen blijken onze organic chocolate bites goed in het assortiment te passen."

Het in Breda gevestigde bedrijf focust vanaf nu op drie takken: originals, organics en local heroes. "De local heroes willen we samen met lokale importeurs gaan ontwikkelen. Hierbij gaat het om smaakvarianten die specifiek bij het land passen." Lars geeft aan dat Chokay de producten graag in een biodegradable folie wil gaan verpakken. "Hier zijn we druk mee bezig. Een duurzamere verpakking past heel goed bij het merk en met het oog op de toekomst kunnen we simpelweg niet om dergelijke ontwikkelingen heen."

Voor meer informatie:

Lars Jacobs
Chokay
Goeseelsstraat 36c
4817 MV Breda
076 7602850
06 24814002
lars@chokay.com  
www.chokay.com