Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Investeer in de promotie voor biologisch"

Ruimte in bouwplannen

Tholen - Eerder deze week adviseerde Agrifirm bio-akkerbouwers om granen op te nemen in het bouwplan. "We merken dat er momenteel hier en daar ruimte is in de bouwplannen. Dit staat los van de coronacrisis en komt door het feit dat de contractteelt om minder areaal vraagt. Ik heb begrepen dat de voorraden van eerdere jaren te groot zijn en daardoor is er minder teelt nodig", vertelt Arend Zeelenberg, manager Biologisch bij Agrifirm. Granen is dan een mooi rustgewas dat ook nog een nevenopbrengst heeft in biologisch stro, waar veel vraag naar is bij bio-veehouders.

Gevolgen coronacrisis
De gevolgen van de coronacrisis zijn ook in de verschillende lagen van de Agrifirm-organisatie goed merkbaar, meent Arend. "We zitten in een heel aparte situatie, werken allen vanuit huis. Via Microsoft Teams overleggen we veel samen. Tot nu toe loopt alles goed door, opent deze crisis zelfs nieuwe deuren in digitale mogelijkheden. Gelukkig hadden we voorafgaand aan de crisis er al voor gezorgd dat onze kantoormedewerkers op een prettige manier vanuit huis kunnen werken. In de fabrieken en Dc's ligt de situatie wat anders. Daar moeten we soms met minder mensen hetzelfde of meer werk verzetten, dat is met name in het zuiden van het land het geval. Toch loopt alles goed door, producten worden op tijd geleverd."

Biologisch melkvee


Arend vertelt dat de huidige situatie lastig is voor de biologisch adviseurs die normaal gesproken veel op pad zijn en vooral face-to-face contact hebben met de boeren, op het land en in de stal. "In het overleg met ons BioTeam merkt ik duidelijk dat zij de bedrijfsbezoeken en het directe contact met de klant erg missen. Deze situatie stimuleert wel weer de creativiteit. Zo sturen boeren die met een vraagstuk zitten bijvoorbeeld filmpjes toe waarin ze dingen kunnen laten zien. Dit maakt het eenvoudiger om ze sneller van advies te voorzien. Veel mensen leren nu noodgedwongen werken met de digitale mogelijkheden die er al zijn."

Als gevolg van de corona-uitbraak is de Akkerbouw Kennisavond in maart niet doorgegaan. "Zonde, daarvoor hadden best veel mensen zich opgegeven. Om deze mensen toch te informeren, zijn we filmpjes aan het maken waarmee we de verschillende onderwerpen toch over kunnen brengen."

In de praktijk verschilt het volgens Arend per bedrijfstak wat de klanten ervaren tijdens deze bizarre periode. "Over het algemeen merken we dat luxere producten zoals luxere kazen en vleesproducten voor de horeca het lastig hebben. En bedrijven die leveren aan de retail hebben het juist heel druk. Dit geldt ook voor bedrijven met huisverkoop en bedrijven die investeren in korte ketens."

Opschaling bio-productie in omliggende landen
Ook andere ontwikkelingen houdt Agrifirm nauwlettend in de gaten. "De landen om ons heen, waaronder Denemarken, Duitsland en Frankrijk, stimuleren nu de bio-productie. Met behulp van GLB-gelden worden hectarepremies uitgeloofd. In Noord-Duitsland zien we bijvoorbeeld heel grote arealen met bio-graan. Een aantal landen focust zo op het opschalen van de productie, zonder te investeren in de promotie van de bio-consumptie."

Arend geeft aan dat Nederland altijd voor een andere tactiek is gegaan: "Nederland is gewend om juist de marktvraag te stimuleren, het zou goed zijn om ook Europa breed datzelfde te doen. Het is afwachten hoe deze situatie zich verder gaat ontwikkelen."

"In 2008 zagen we dat de financiƫle crisis de consumenten stimuleerde bewuster boodschappen te doen en gezondheid belangrijker te vinden. Dat kan nu weer het geval zijn en zal dan de verkoop van biologische producten weer ten goede komen."

Voor meer informatie: a.zeelenberg@agrifirm.com en www.agrifirm.nl/biologisch