Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Na 'hamsterweek' focus op bevoorrading magazijnen

"Retail zou juist nu betalingen naar klanten moeten versnellen"

Tholen - De woorden 'ik bel je zo even terug, ik zit even in Corona-overleg' zeggen genoeg. Wie had een tijdje geleden gedacht dat we ons met z'n allen in deze crisis zouden bevinden? Het overleg vanmorgen werd bij Tradin Organic gevoerd. Wouter Floot, Commercial Director EMEA bij Tradin, geeft aan dat het inhoudelijke contact tussen de medewerkers vanwege de coronacrisis alleen maar verder toegenomen is. "Ik ben positief verrast hoe verbazingwekkend goed de machine Tradin blijft doordraaien", aldus Wouter.

Wouter op kantoor in Amsterdam. 

Hij geeft aan dat het kantoor in hartje Amsterdam nagenoeg leeg is. "We volgen de richtlijnen van het RIVM strikt. De meeste van onze medewerkers kwamen met het OV en niemand wil nu vrijwillig in een treincoupé zitten. Al onze medewerkers zijn goed bereikbaar. Elke werkdag overleggen we met het MT en daarna voeren de aparte teams onderling nog overleg. Eigenlijk hebben we sinds de coronamaatregelen nog meer inhoudelijk contact dan onder normale omstandigheden. En iedereen zet zijn schouders eronder en toont verantwoordelijkheidsgevoel, ook vanuit huis. Aansporing is niet nodig en dat is heel positief om te merken. Zolang internet werkt, gaat het prima. Ook is het essentieel om de continuïteit in onze fabrieken te waarborgen door ziektegevallen te voorkomen. We werken dan ook bewust in shifts en deze medewerkers komen fysiek niet met elkaar in contact."

Documentenverkeer grootste uitdaging
Tradin behoort tot de cruciale bedrijven in de voedselketen die vanuit de overheid zijn bepaald. Daarom is het essentieel om alles draaiende te houden. Maar hoe doet het bedrijf dat in hartje Amsterdam gevestigd is? "China, een belangrijke bron voor grondstoffen voor ons, zat als eerste op slot. Eigenlijk is sindsdien het documentenverkeer het lastigst. De documenten worden nu digitaal aangeleverd en dit gaat prima. We merken dat inmiddels de verschepingen vanuit China weer goed op gang komen."

Het kantoor van Tradin. Vanwege alle maatregelen om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen is het veel rustiger dan normaal in de nabije omgeving van het pand (en de rest van Amsterdam). 

In West-Europa ziet Wouter momenteel nog niet echt problemen als het gaat om transport. "Zolang de chauffeurs kunnen aantonen dat ze voor de levensmiddelenhandel werkzaam zijn, mogen ze gewoon de grenzen oversteken. In landen als Polen en Bulgarije gaat het er wel anders aan toe. Daar worden chauffeurs na levering van een vracht zelfs in quarantaine geplaatst. Dit kan dus binnen afzienbare tijd wel problemen gaan opleveren als het gaat om te levering van vrachten vanuit die landen."

Bevoorrading magazijnen nu van belang
Wouter geeft verder aan dat Tradin in Nederland een redelijke buffer heeft staan qua voorraden. "Dat is echt heel belangrijk in deze bizarre tijden. Kijkend naar de Nederlandse markt valt ons op dat de orders nu pas aanzienlijk toenemen. Het hamsteren in de supermarkten is een week geleden al begonnen, vanaf die tijd zijn onze klanten zo druk geweest met de orders voor de supermarkten dat ze nu pas zien dat hun magazijnen leeg raken."

"Betalingen naar klanten versnellen"
Tradin levert weinig aan de foodservice, heeft vooral klanten in de retail. Wouter benadrukt dat de gevolgen van de coronacrisis vooral voor de foodservice groot zijn. "De leveringen naar de weinige klanten die we in deze tak van sport hebben zijn deze week helemaal ingestort. We hopen dat de maatschappij er voor gaat zorgen dat ook deze bedrijven ondersteund worden. De retail profiteert duidelijk het meest van deze crisis." Hierbij plaatst hij een belangrijke kanttekening: "De laatste jaren heeft de retail de betalingstermijn naar haar leveranciers zo ver mogelijk uitgeknepen. Daarom een appèl naar hen toe: het zou getuigen van klasse als zij juist nu hun betalingen naar klanten zullen versnellen."

Voor meer informatie: Wouter Floot, www.tradinorganic.com