Een advertentie van Anheuser-Busch voor hun biologische lichte lager werd in februari uitgezonden tijdens de Super Bowl, terwijl ongeveer 102 miljoen kijkers voor de buis zaten. Het spotje begon met een oproep tot actie: "Amerika, minder dan 1% van ons akkerland is biologisch en boeren die willen overstappen lopen tegen enorme uitdagingen aan. Wat als we hen kunnen helpen door simpelweg een biertje te drinken?" De in St. Louis gevestigde brouwer kondigde vervolgens aan dat ze een bonus gaan betalen aan boeren die overstappen op biologisch land. Voor elke sixpack van Michelob Ultra Pure Gold die verkocht wordt, 'helpen we om 0,55 m2 akkerland biologisch te maken,' zei de brouwer.
De campagne laat zien dat de vraag van Amerikaanse consumenten naar biologische producten toeneemt in verschillende categorieën, dankzij jongere consumenten die op zoek zijn naar duurzame opties, waaronder bier dat gemaakt wordt met biologische gerst en rijst.
Consumentenonderzoek
"Klanten vertellen ons dat ze voor biologisch kiezen omdat ze ervan overtuigd zijn dat het product 'beter is voor mij en mijn familie'," zegt Angela Jagiello van de Organic Trade Association in Washington. "In 2019 leidde de Organic Trade Association één van de grootste consumentenonderzoeksprojecten op het gebied van biologisch. Consumenten lieten ons weten dat ze waarderen dat meer dan 700 chemische stoffen verboden zijn in de biologische sector, dat ze voorstander zijn van de sterke normen en de handhaving die ten grondslag liggen aan het biologische logo van de USDA, en dat ze geloven dat biologische landbouwpraktijken een rol kunnen spelen bij het beperken van klimaatverandering."
Al enkele jaren noemt de Organic Trade Association millennials als drijvende kracht achter de groei van de biologische markt, vooral omdat deze generatie nu kinderen krijgen en meer biologische aankopen doen. “Er breken spannende tijden aan voor de biologische sector," zegt Laura Batcha, directeur van de OTA. "De komende 10 jaar zullen we een golf van nieuwe biologische eters en consumenten zien, bestaande uit millennials en hun kinderen."
Toch blijft het aanbod een belangrijk probleem, vertelt Jagiello. "Biologisch omvat nu meer dan 5% van de verkoop van voedingsmiddelen in de VS, maar nog steeds minder dan 1% van de landbouwgrond," vertelt ze. "Het aanbod is vooral een uitdaging op het gebied van granen, die de basis vormen voor heel veel producten (uiteraard producten op basis van granen, maar ook dierlijke producten). Het duurt drie jaar om de overgang van land naar biologisch te maken. In die tijd gebruiken de boeren biologische praktijken, maar krijgen ze nog geen biologische prijzen voor hun producten. Dat kan een probleem zijn voor boeren vanuit financieel perspectief. Bovendien is er meer technische bijstand nodig voor boeren die geïnteresseerd zijn in de overgang naar biologisch."
Biologische mogelijkheden
De verkoop van biologische producten in de Verenigde Staten bereikte een bedrag van €47,3 miljard in 2018, een stijging van 6,3% ten opzichte van het voorgaande jaar, volgens de 2019 Organic Industry Survey van de OTA. De verkoop van biologische voeding steeg met 5,9% tot €43,2 miljard, waardoor de totale verkoop van voedingsmiddelen met 2,3% toenam.
“Biologisch wordt nu gezien als mainstream, maar de houding rondom biologisch is alles behalve stabiel,” zegt Batcha. “In 2018 was er een opmerkelijke verschuiving in de mindset van mensen die werkzaam zijn binnen de biologische sector om de samenwerking en het activisme binnen de sector te vergroten om zo te laten zien welke rol biologisch kan spelen op het gebied van duurzaamheid en het aanpakken van milieu-initiatieven."
Bredere trends binnen de sector voeden de productontwikkeling op de biologische markt. Jagiello noemde producten die gemaakt worden met alternatieve granen, gezonde vetten en functionele ingrediënten.
"Dranken zijn een fascinerende categorie binnen de biologische sector," zei ze. "Dit is een gebied waar de biologische shopper hunkert naar nieuwigheden en deze categorie is iets minder prijsgevoelig dan de andere categorieën. Biologische dranken groeiden met 13,5% en deze categorie was in 2018 €5,7 miljard waard. Veel biologische trends worden geboren in het gangpad van de supermarkt, en verplaatsen zich vervolgens naar andere gebieden van de winkel."
Trends binnen verschillende categorieën
Groenten en fruit blijven de grootste biologische categorie, die volgens de OTA meer dan 36% van de totale verkoop van biologische levensmiddelen vertegenwoordigt. In 2018 steeg de verkoop van biologische groenten en fruit met 5,6% tot €15,7 miljard, terwijl de verkoop van alle groenten en fruit, inclusief biologische en conventionele producten, met 1,7% steeg. Biologische groenten en fruit vertegenwoordigen bijna 15% van alle producten die in de Verenigde Staten worden verkocht. Wortelen, groenten, appels en bananen blijven populair in de biologische sector, terwijl biologische bessen, mango's, papaja's, avocado's, spruiten en bloemkool ook in populariteit toenemen.
Zuivel
De op één na grootste biologische categorie zijn zuivel en eieren, dat in 2018 met 0,8% groeide naar €5,8 miljard. De verkoop van biologische eieren is verminderd van dubbele cijfers naar 9,3% (€775 miljoen).
Ondertussen heeft het zuivelsegment het moeilijk, omdat magere melk en vetarme producten aan populariteit verliezen en steeds meer millennials kiezen voor plantaardige alternatieven, zo zegt de organisatie. Als reactie op de trends heeft de biologische zuivelsector melkdranken geïntroduceerd die meer proteïne bevatten, volle melkdranken, nieuwe smaken en melk van koeien die uitsluitend gras hebben gegeten.
“Er vindt een enorme innovatie plaats in het biologische zuivelsegment," vertelt Jagiello. "Zuivel heeft een paar moeilijke jaren achter de rug, omdat consumenten plantaardige alternatieven hebben omarmd. Maar als het erop aankomt, zijn mensen zoogdieren, en ik zou niet snel een van de belangrijkste categorieën buitensluiten die geholpen heeft om biologisch mainstream te maken.
“Bovendien heeft de biologische zuivelsector een geweldig verhaal te vertellen over regeneratieve, klimaatvriendelijke landbouw en dierenwelzijn - twee gebieden waar de consument veel om geeft.”
Chocolade
Ook chocolade biedt nieuwe kansen voor de biologische markt. Consumenten kijken steeds meer naar de etiketten op snacks, snoep en bakproducten, vertelt Gretchen Hadden, marketing- en communicatiemanager bij Cargill Cocoa & Chocolate, een onderdeel van het in Wayzata gevestigde Cargill.
“Voor deze consumenten, die biologisch als gezonder beschouwen, nemen biologische chocolade om zichzelf te verwennen," zegt Hadden. "Cacao en chocolade bevinden zich in het epicentrum van vele etiketvriendelijke of consumentbewuste categorieën zoals snacks, sport- en prestatierepen, proteïneshakes en vele andere producten, omdat ze een heerlijke zintuiglijke ervaring bieden.”
Cargill Cacao & Chocolade heeft zijn aanbod van biologische producten uitgebreid met bitterzoete en halfzoete chocoladesnippers die biologisch gecertificeerd zijn door het Amerikaanse ministerie van Landbouw en gemaakt zijn met Belgische chocoladelikeur. Het bedrijf biedt ook meerdere biologische cacaopoeders aan, van lichtbruin, niet gealkaliseerd tot bruin/roodachtig en licht gealkaliseerd.
“Onlangs hebben we een nieuw cacaopoeder aan ons assortiment toegevoegd, een biologisch rood poeder,” zegt Hadden. Dit nieuwe poeder voltooid ons assortiment van bestaande soorten cacaopoeder. Het heeft een roodbruine kleur en heerlijke, volle chocoladesmaak.”
Nieuwe ontwikkelingen
Een nieuwe regelgeving zou de productontwikkeling in biologische smaken kunnen stimuleren. Eind vorig jaar publiceerde het National Organic Program van het Amerikaanse Ministerie van Landbouw een regel die het gebruik van gecertificeerde biologische smaken in gecertificeerde biologische producten verplicht stelt wanneer biologische smaken commercieel verkrijgbaar zijn. Voorheen waren niet-biologische natuurlijke aroma's toegestaan voor het gebruik in gecertificeerde biologische producten. De nieuwe regel is alleen van toepassing op gecertificeerde biologische producten, niet op producten die met biologische ingrediënten zijn gemaakt.
Tenminste 50 leveranciers bieden meer dan 4500 gecertificeerde biologische smaken aan, volgens de OTA, wat de aanleiding was voor de regelgeving door een petitie in te dienen om de beschikbaarheid en het gebruik van biologische smaken te helpen uitbreiden.
“Toen we het verzoekschrift indienden, beseften we dat het aantal beschikbare gecertificeerde biologische smaken niet toereikend was om te voldoen aan de huidige behoeften van de biologische markt", aldus vicevoorzitter Gwendolyn Wyard, "Echter, gezien de enorme groei van biologische smaken, hebben we deze stap genomen om gebruik van biologische smaken te eisen wanneer ze beschikbaar zijn in de kwaliteit, de hoeveelheid en de vorm die nodig is".
Om fabrikanten van biologische voedingsmiddelen en dranken te helpen om aan de nieuwe regelgeving te voldoen, heeft Bell Flavors & Fragrances, Northbrook, Ill., onlangs een certificering voor biologische smaken ontvangen in zijn productiefaciliteit in Northbrook. De certificering omvat meer dan 100 smaken bestaande uit vloeistoffen, sproeigedroogde stoffen en droge ingrediënten, volgens het bedrijf.
Vorig jaar heeft het in Teterboro, N.J. gelegen bedrijf Symrise een assortiment van gecertificeerd biologische, GGO-vrije smaken op de markt gebracht die gericht zijn op millennials.
“Millennials zijn de snelstgroeiende doelgroep die niet alleen voor zichzelf maar ook voor hun familie het beste willen", aldus Emmanuel Laroche, global marketing leader en vicevoorzitter marketing en consumenteninzichten bij Symrise. “Als het dus om voedsel en dranken gaat, staan biologische producten bovenaan hun boodschappenlijstje."
Wat gaat er nu gebeuren op de biologische markt? Verpakkingen zullen binnenkort waarschijnlijk op de agenda staan, zegt Jagiello.
“Er zijn belangrijke gesprekken gaande binnen de sector over duurzame verpakkingen,” vertelt Jagiello. “Leden binnen de sector werken individueel en samen om leveranciers te vragen om verantwoordelijke, minder plastic alternatieven te ontwikkelen. Om dit te bereiken moeten consumenten en retailers geïnformeerd worden over het belang van duurzame verpakkingen, maar uiteindelijk zal dit voor iedereen positief uitpakken. Biologisch zal het topje van de ijsberg zijn op dit gebied en zal een katalysator zijn voor positieve veranderingen in de hele voedingssector.”
Bron: Food Business News (Monica Watrous)