Nu boven € 3,2 mld per jaar

Afzet bio-voeding stijgt met 57% in Canada

Uit gegevens van Statistics Canada blijkt dat de jaarlijkse afzet van biologische levensmiddelen en dranken in Canada de afgelopen vijf jaar met 57% is gestegen en dat consumenten in dit land nu meer dan € 3,2 mld per jaar besteden aan bio-producten.

Twee op de drie Canadezen (67%) geven nu een deel van hun wekelijkse boodschappenbudget uit aan biologische producten, een stijging van ongeveer 50% t.o.v. 2014. Dit ondanks het feit dat biologische kruidenierswaren bijna overal 20% tot 60% duurder zijn dan dezelfde niet-biologische items, volgens Agriculture and Agri-Food Canada.

De stijging van de afzet van biologische levensmiddelen strekt zich uit over meerdere categorieën - van fruit en groenten tot noten en zelfs desserts zoals taarten. Op de vraag waarom ze voor duurdere biologische levensmiddelen kiezen, noemt de meerderheid van de Canadezen (78%) "gezondheidsvoordelen" als belangrijkste reden, volgens een opiniepeiling van StatsCan. Andere redenen voor de overstap naar biologisch zijn "minder chemicaliën" en "beter voor het milieu".

Kruidenierswinkels hebben gereageerd op de stijging van de consumentenbesteding aan bio-voeding bij grote Canadese ketens zoals Loblaws, Provigo en Metro die meer natuurlijke artikelen in hun schappen hebben liggen. Het marktaandeel van biologische voedingsmiddelen via mainstream retailers in Canada is gestegen van 1,7% in 2014 naar 2,6% eind 2019.

Bron: baystreet.ca


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven