Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Startsein gegeven voor Nationale Week Zonder Vlees

"Men kan simpelweg niet meer om de plantaardige alternatieven heen"

Tholen - Vandaag start de Nationale Week Zonder Vlees. "De vleesconsumptie in Nederland is een tikkende tijdbom, die als je kiest voor de alternatieven ontploft in een verrassend groentefeestje! Kortom: de vegetarische keuken omarmen is het gemakkelijkste en lekkerste wat je kunt doen voor je zelf en de wereld om je heen. Kleine moeite, groot resultaat", zegt initiator Isabel Boerdam op LinkedIn.

De derde editie van de campagne wordt gesteund door 63 partners. Veel partners zijn voedselproducenten met vegetarische producten en productinnovaties. Eén van de nieuwe partners uit die categorie is BUMI Organics, producent van biologische lupine tempeh die op smaak gebracht is met een drietal huisgemaakte marinades. Florian Rath geeft aan dat BUMI meedoet omdat ze graag hun steentje bij willen dragen aan de actie. De producten zijn deze week in de aanbieding bij Ekoplaza en Marqt.

Florian: "De interesse in het klimaat en in voedzame voeding wordt naar mijn idee steeds breder gedragen. En een gezonder eetpatroon heeft doorgaans als resultaat dat er meer planten en plantaardige producten worden gegeten. Het mooie is ook dat de plantaardige alternatieven inmiddels zo goed zijn en het aanbod zo breed dat mensen er simpelweg niet meer omheen kunnen. Kijk alleen maar naar het plantaardige zuivelschap..."

Hij geeft aan dat de alternatieven voor vlees ook meegaan in deze ontwikkeling. Het aanbod vleesimitaties neemt zienderogen toe, naast de reeds bestaande traditionele vegetarische producten. "Met BUMI richten we ons specifiek op traditionele vegetarische producten zoals tempeh, tofu en seitan, maar dan met een eigentijds karakter door het gebruik van alternatieve grondstoffen en ready-to-eat varianten."

Links Saag tempeh (met Indiaas gekruide tempeh) en volkoren tortilla's (met Mexicaans gekruide tempeh).

Steeds meer producenten focussen zich echter op vleesimitaties. Hoe kijkt Florian daartegenaan? "Ik geloof heel erg dat het allebei nodig is. Wij zetten ons in voor de 'pure' plantaardige eiwitrijke producten, maar we zien absoluut de meerwaarde van vleesimitaties, die doorgaans meer bewerkt zijn. Waar tempeh wat spannend kan zijn voor sommigen, is een nep-hamburger toegankelijker. Hiermee bereik je een bredere doelgroep en kan je vleeseters makkelijker interesseren om eens een vega alternatief te proberen."

Klik hier voor wat recepten van BUMI.

Voor meer informatie:

Florian Rath
BUMI Organics BV
Coppelstockstraat 42-1
1056 XM Amsterdam
contact@bumi.nl 
www.bumi.nl