Chris Bell - InterNatural Marketing opent kantoor in het VK

Amerikaans biologisch bedrijf brengt 150 jaar ervaring mee naar het VK

Chris Bell zit al 38 jaar in de biohandel in de VS. Hij is begonnen met InterNatural Marketing om in eerste instantie biologische producten naar Europa te exporteren. "In die eerste jaren was de biomarkt in de VS niet zo groot als in Europa, dus ik was betrokken bij IFOAM en verkocht nogal wat aan Europa. Maar in 1992 veranderde alles toen de EU een reeks nieuwe biologische normen invoerde en wat aanvankelijk vanuit de VS naar Europa kon worden verscheept, verliep ineens heel anders."

Het bedrijf, dat drie jaar lang floreerde, kwam plotseling tot stilstand. Gelukkig groeide de Amerikaanse markt voor bioproducten op dat moment, dus Chris verkocht nu weer meer in de VS terwijl hij ook nog wat naar Europa verscheepte.

"We hebben onze uitdagingen gehad. De teelt in het algemeen is in de 38 jaar dat ik erbij betrokken ben zo veranderd. Het is vandaag de dag niet meer te vergelijken met vroeger toen de kopers actief betrokken waren bij versproducten en zelf de kwaliteit controleerden bij aankomst, zodat ze wisten waar ze het over hadden. Tegenwoordig bestellen inkopers gewoon en laten ze de keuring van de producten over aan speciale kwaliteitsmedewerkers."

InterNatural Marketing heeft verschillende kantoren die elk semiautonoom zijn. Het bedrijf heeft drie primaire onderdelen: Importeren van verse bioproducten en granen, dan het sapsegment en als derde contractmanagement dat hulp biedt bij de verkoop van producten door telers, maar ook om te ondersteunen bij deals of bij het opstellen van contracten.

In het begin van dit jaar opende InterNatural Marketing een nieuw kantoor in het VK om meer biologische goederen te importeren. "Ik heb de indruk dat de Brexit waarschijnlijk een zeer lang en moeizaam proces zal gaan worden, waarbij alles opnieuw zal moeten worden uitgevonden voor wat betreft de biomarkt, transport en papierwerk. Dit heeft nu al tot gevolg gehad dat er een enorme toename is geweest van directe aankopen uit Noord- en Zuid-Amerika. Ik dacht dat het een goed idee zou zijn om een bedrijf op te zetten om te helpen vóórdat Brexit rond is. Ik weet niet precies hoe de zakenwereld en de internationale handel gaan veranderen, maar ik weet zeker dat er een proces gaat komen dat moet worden doorlopen. Met ons kantoor in de VK zijn we op de juiste plek op de juiste tijd en kunnen we mogelijk profiteren van wat er in de komende zes maanden tot een jaar gaat gebeuren."

Chris ziet het bedrijf niet snel groeien, maar wilde op de juiste plek zijn en klaar zijn om producten uit Amerika in de VK te importeren, die er nog niet eerder zijn geweest of die via Europese kopers zijn binnengekomen. Hij neemt 30 jaar ervaring in de bio-markt met zich mee.

"Op dit moment is de prijsstelling niet zeker, maar ik ben optimistisch. Ik denk dat een constant aanbod van essentieel belang zal zijn. Het hele wereldbeeld is voortdurend in verandering: we verlaadden veel citrus uit Zuid-Californië naar Frankrijk en Duitsland in het begin van de jaren '90 en dat werkte. Toen kwam Zuid-Amerika op en waren er betere prijzen van daaruit, maar er zijn nu veranderingen in Zuid-Amerika, zoals de financiële problemen in Chili. Er zijn producten die we vroeger uit Chili haalden, maar hun munt is zo gedevalueerd dat ze niet kunnen krijgen wat ze nodig hebben om het te verkopen."

"Na 30 jaar in deze sector is één ding dat ik kan garanderen: er gaat altijd iets fout, het is alleen een kwestie van hoe je ermee omgaat. We hebben bijna 150 jaar biologische ervaring in het bedrijf, dus we kunnen de meeste problemen wel oplossen. Het is belangrijk dat kopers dit weten. Voor veel van de grote retailers die biologisch inkopen, is dit vaak een klein deel van hun aankoop, soms minder dan 10%. Zonder hulp van mensen zoals wij moet de koper een onevenredige hoeveelheid tijd steken in het kopen van de biologische producten."

"Ons kantoor in het VK is nu operationeel en we zijn druk bezig om de organisatie op orde te krijgen en uit te zoeken in welke producten mensen het meest geïnteresseerd zijn. Het zal even duren voordat retailers bekend zijn met ons en zich voor ons zullen openstellen. Ik weet dat dit een langzaam proces is en dat het tijd zal kosten. We moeten mensen laten inzien wat we te bieden hebben. Het zal een kwestie zijn van het vinden van de juiste balans", besluit Chris.

Voor meer informatie:

Chris Bell
InterNatural Marketing
+ 561 5860048 ext 1
cbell@internaturalmarketing.com

Ian Forrester
InterNatural Marleting UK
+44 20 3318 5715
ian@internaturalmarketing.net
www.internaturalmarketing.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven