Steeds meer en vaker bio-producten op Franse menu's

Ter gelegenheid van de eerste verjaardag van het inwerking treden van de Franse Égalim-wet – een wet die biologische telers beschermt – heeft Agence Bio onlangs de balans opgemaakt met betrekking tot de aanwezigheid van biologische producten op restaurantmenu’s.

Met de Égalim-wet zouden biologische telers beter beschermd zijn en het niet enkel van de inkomsten van de lokale teelt te hoeven hebben. Actoren, onder andere die binnen het restaurantwezen, worden door het in werking treden van de wet onder andere verplicht om aan telers eerlijke prijzen te betalen, zodat zij van de inkomsten uit hun werkzaamheden een behoorlijk bestaan ​​kunnen opbouwen. Ook zijn ze verplicht aan producten bepaalde eigenschappen te geven die maken dat ze betere voedingswaarden krijgen en daardoor beter zijn voor de gezondheid van mens, dier en milieu. Tenslotte moeten ze aan consumenten op een laagdrempelige manier de mogelijkheid te bieden gezond, veilig en duurzaam voedsel tot zich te nemen.

Er is openlijk druk uitgeoefend op de zogeheten collectieve catering. Hieronder vallen bijvoorbeel schoolkantines, bedrijfsrestaurants, centrale keukens. De bedoeling is dat deze tegen 2022 werken met 20% aan biologische producten of met die van een teeltbedrijf dat in de overgangsfase naar biologische landbouw zit. De commerciële catering (hieronder vallen reguliere restaurants, fastfoodrestaurants, enz.) moet zich nog steeds houden aan de in 2012 vastgestelde specificaties.

Wel zijn er twee nieuwe verplichtingen bijgekomen: plastic servies als roerstaafjes en doggy bag (met plastic borden en/of plastic flessen) mogen niet meer gebruikt worden. Tot nu toe hadden de Fransen, als ze naar een biologisch restaurant gingen, de keuze uit een aantal biologische ingrediënten, hier en daar wat biologische producten, enkele biologische gerechten, een of meerdere biologische menu’s of een plek die 100% biologisch is (op dit moment zijn er minder dan 150 als biologisch gecertificeerde restaurants in Frankrijk).

Volgens het laatste rapport van Agence Bio bieden restaurants echter een steeds completer aanbod met gerechten, zelfs menu's, die volledig gemaakt zijn van biologische producten. Er is daarbij sprake van een oprechte betrokkenheid gecombineerd met een daadwerkelijke voorkeur voor made in France-producten, omdat 80% van de gekochte biologische producten uit Frankrijk zelf komt.

Markt groeit
Als Fransen niet thuis eten willen ze doorgaans biologisch eten: “78% van hen verwacht dat in traditionele restaurants te kunnen doen, 66% van hen verwacht dat in fastfoodrestaurants te kunnen doen en 55% van hen op plekken met een automatische voedseldistributie", zegt Agence Bio. Het bureau geeft aan dat 'de markt groeit'. Om precies te zijn is deze in 2018 – vergeleken met 2017 – met 11% gegroeid. Volgens het onderzoek dat Agence Bio in samenwerking met CSA Research heeft uitgevoerd, is in 2019 43% van de horecagelegenheden met biologische producten gaan werken; 31% van de bedrijven biedt momenteel biologische producten en fairtradeproducten aan en 30% van de bedrijven biedt momenteel producten aan van telers die in een overgangsfase naar biologische landbouw zitten.

De restaurants die op dit moment biologische producten aanbieden, doen dit via een completer aanbod. 15% van de restaurants heeft menu's of formules met volledig biologische componenten, vergeleken met 9% in 2018. 24% van de restaurants biedt volledige biologische gerechten, met uitzondering van enkele producten waarvan geen biologische varianten verkrijgbaar zijn, vergeleken met 14% in 2018. En 34% van de restaurants biedt volledig biologische gerechten, vergeleken met 25% in 2018.

Met restaurants die dagelijks biologisch aanbod aanbieden, is het aanbod niet alleen completer, maar wordt er ook frequenter gebruik van gemaakt. 18% van de restaurants die met biologische producten werken biedt volledig biologische gerechten aan (dit was 12% in 2018). 14% van de restaurants biedt, met uitzondering van enkele producten waarvan geen biologische varianten verkrijgbaar zijn, volledig biologische gerechten aan (dit was 8% in 2018). En 8% van de restaurants biedt biologische producten via menu's/formules met volledig biologische componenten (dit was 5% in 2018).

“De bedrijven die tegenwoordig biologische producten aanbieden, vinden het erg belangrijk dat deze van Franse bodem zijn,” legt Agence Bio uit: momenteel is 80% van de gekochte biologische producten van Franse bodem. Bij 59% gaat het zelfs om regionale producten (die helemaal passen bij het gevoel dat de Fransen krijgen bij hun oude regio's). Dit is een stijging van 54% ten opzichte van 2018. “67% van de bedrijven die biologische producten aanbieden, stimuleren het gebruik van lokale biologische producten, genoeg om de markt te stimuleren en telers te laten voelen dat ze goed bezig zijn. De meeste restaurants zetten vers fruit in als biologisch product (80% van de restaurants die biologische producten gebruiken), gevolgd door verse biologische groenten (78%) en daarna biologische wijn (dat aangeboden wordt door 27% van restaurants).

Bovendien denken de geïnterviewde restauranteigenaren dat, op een moment dat de Fransen minder uitgaan, maar bereid zijn om een beetje meer te betalen voor een kwaliteitsmaaltijd met meer service, "In 43% van de gevallen biologisch eten extra kosten met zich meebrengt. Gemiddeld gezien gaat het dan om 16%, zowel voor productaankopen als voor biologische elementen in het algemeen.” Om deze kosten binnen de perken te kunnen houden, wordt vooral geprobeerd verspilling te voorkomen, te werken met onbewerkte producten en klanten vegetarische gerechten of volledig vegetarische maaltijden aan te bieden.

Om het voor restaurateurs die over willen schakelen op biologisch gemakkelijker te maken en ze leesbaarder te maken, wil Agence Bio wil de specificaties herzien. Sinds 1 januari 2020 kunnen restaurants, na hun audit te hebben uitgevoerd, worden gecertificeerd en worden ingedeeld in een van de drie vastgestelde biologische categorieën. Dat ze tot een bepaalde categorie behoren, kunnen ze vervolgens weergeven op de ruiten van hun restaurants en op de menu's weergeven.

De indeling is gebaseerd op het percentage aan biologische producten dat door een bepaald restaurant is ingekocht, en kent drie niveaus. 

  • Categorie 1 voor 50% tot 75% in aankoopwaarde aan biologische ingrediënten;
  • Categorie 2 voor 75% tot 95% in aankoopwaarde aan biologische ingrediënten;
  • Categorie 3 voor minimaal 95% in aankoopwaarde aan biologische ingrediënten.

De certificering van biologische gerechten of menu’s wordt gehandhaafd.


Bron: 7 De Table


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven