Sectorrapport Duitsland

"Steeds meer bedrijven geven hun families met bio een toekomstperspectief"

"In 2019 stapten per dag gemiddeld vijf Duitse telers over op biologische landbouw. In totaal nam het biologisch landbouwareaal in de afgelopen vijf jaar met bijna 50% toe. Op iedere tiende hectare in Duitsland wordt inmiddels biologisch geteeld“, aldus Peter Röhrig, directeur van de bio-vereniging 'Bund Ökologische Lebensmittelwirtschaft' (BÖLW) naar aanleiding van de jaarlijkse balanspersconferentie van de sector op de BIOFACH.

Volgens actuele schattingen van de BÖLW wijzigden Duitse telers in 2019 circa 107.000 hectare (+ 6,6%) in biologisch landbouwareaal. "De telers leven daarbij bijzonder vaak de zeer hoge bio-standaarden van de bio-verenigingen na. Met meer dan 1 miljoen hectare hebben de verenigingstelers nu bijna twee derde van het totale Duitse bio-areaal onder hun hoede", aldus Peter. Op elk van de in totaal 1.622.103 bio-hectare beschermen biologische telers grond, water, klimaat en biodiversiteit. "Ecologie en economie gaan met bio succesvol hand in hand“, aldus de BÖLW-directeur. "Steeds meer bedrijven geven hun families met bio een toekomstperspectief."

Inmiddels werken 33.698 bedrijven c.q. 12,6% van alle landbouwbedrijven in Duitsland biologisch. In 2019 groeide het aantal bedrijven met 6,3%. In Duitsland moest sinds 2005 gemiddeld ieder uur een landbouwbedrijf haar poorten voor altijd sluiten - in dezelfde periode is het aantal bio-bedrijven bijna verdubbeld.

Grote dynamiek ook op de bio-markt: "In 2019 gaven de Duitsers bijna 10% meer, en daarmee in totaal 11,97 miljard euro, aan biologische levensmiddelen en dranken uit. Of het nou is in de natuurvoedingswinkels of bij de discounters, in de supermarkten of bij de directe verkopers: bio scoort binnen alle afzetkanalen“, zegt Peter Röhrig van BÖLW over de sterke vraag naar bio. "Steeds meer mensen willen onze telers en ondernemers ondersteunen. De klanten zetten zich door te kiezen voor bio in voor ons klimaat, voor bijen en veldhazen, de diervriendelijke houding van koeien, kippen en co. en de gezondheid van hun gezinnen en het milieu."

De natuurvoedingshandel kont haar omzet vergroten naar in totaal 3,18 miljard euro (inclusief non-food: 3,76 miljard euro). Aan de totale bio-markt maakte de natuurvoedingshandel met een omzetstijging van 8,4% in 2019 een aandeel uit van 26,6%.

Ook in de retail kozen steeds meer mensen voor bio-producten en tegelijkertijd breidde men hier het bio-assortiment uit. De bio-omzet steeg hier naar in totaal 7,13 miljard euro (+ 11,4%).

In overige winkels kochten de klanten bio-producten voor 1,66 miljard euro (2018: 1,58 miljard euro, + 5%).

Veel gekocht in 2019: De hoogste bio-omzetaandelen aan de totale levensmiddelenmarkt bereikten bio-meel met 26%, -eieren met 23% en -consumptiemelk met 14,4%. De grootste omzetstijging behaalden de handelaren in 2019 met bio-aardappelen, -melkproducten en -groenten (elk meer dan 20%).

De telersprijzen voor de meeste bio-producten zijn ondanks een grotere productie stabiel gebleven of slechts licht gedaald. Bijvoorbeeld bio-melk: ondanks een productietoename van 19% in 2018 en circa 7% meer bio-melk in 2019 schommelde de melkprijs slechts beperkt. Pas vanaf het voorjaar van 2019 daalden de prijzen met 2 cent per kg – om in oktober 2019 weer naar meer dan 47 cent per kg te stijgen. In 2016 en 2017 werd er circa 48 cent per kg betaald. Op de conventionele markt schommelde de melkprijs tussen de 23 cent per kg in de zomer van 2016 en 39 cent per kg in de herfst van 2017 – en laatst lag hij op circa 33 cent per kg. De stabiele telersprijzen spreken voor de aanhoudend goede vraag - vooral ook naar regionale bio-producten - en voor de vaker gesloten langetermijncontracten tussen telers en verwerkers. 

"Om ervoor te zorgen dat ook nieuwe bedrijven gebruik kunnen maken van de kansen die bio biedt, moet het politieke kader van de Bondsregering en de deelstaten consequent gericht zijn op hen die prestaties leveren voor het algemeen belang", becommentarieert BÖLW-voorzitter Felix Prinz zu Löwenstein de ontwikkeling in de landbouw en op de markt. Het komt erop aan de gehele toegevoegde waardeketen mee te laten denken en te versterken - dus van teler, molenaar en bakker tot aan retailer. Felix: "Om ervoor te zorgen dat onze regio's veerkrachtig kunnen zijn, is er een werkzame structuurpolitiek nodig. Want veerkracht heeft veelzijdigheid nodig. En decentrale, vooral kleine en middenstandsverwerkingsbedrijven en handelaren, bieden telers de mogelijkheid eerlijke partnerschappen op ooghoogte aan te gaan."

Groot potentieel voor de Duitse landbouw en goede voeding biedt de buitenshuisverzorging. Want steeds meer mensen eten buiten de deur - in de kantine, in de supermarkt bistro of bijvoorbeeld in restaurants. "Duurzaam eten met bio-producten is een toekomsttrend“, aldus de BÖLW-voorzitter. "Brengt men beide ontwikkelingen samen, dan kan er een groot potentieel benut worden: voor de gezonde voeding van de kleuterschool tot in het verzorgingstehuis en voor regionale bio-telers."

Bron: BÖLW 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven