GfK marktanalyse

Duitse markt voor bio-producten in 2019 weer duidelijk gegroeid

Volgens een actueel onderzoek van GfK is de vraag naar biologische voedingsmiddelen en -dranken in Duitsland in 2019 weer duidelijk gestegen ten opzichte van 2018. Het aantal huishoudens dat biologische levensmiddelen kocht nam weer verder toe. Vergeleken bij het voorgaande jaar kochten de shoppers duidelijk vaker bio-producten (+8 procent) en legden zij hierbij meer bio-producten in hun winkelwagen (+4 procent). Dat zijn de uitkomsten van een actueel GfK-onderzoek, waarbij het inkoopgedrag van Duitse huishoudens op het gebied van bio-producten werd onderzocht.

Bio is de oudste gezonde en duurzame voedingstrend die al lang mainstream is geworden. Er zijn in Duitsland bijna geen huishoudens meer die niet minstens eenmaal per jaar een bio-product kopen. Van alle Duitse huishoudens bedraagt het aandeel huishoudens dat bio-producten koopt momenteel meer dan 96 procent. In de afgelopen tien jaar is het bio-aandeel van de uitgaven van huishoudens aan voedingsmiddelen en dranken bijna verdubbeld van 3,2 procent (2009) naar zes procent (2019). In totaal viel 85 procent van de uitgaven in deze categorie. De rest werd uitgegeven aan natuurcosmetica, was-, poets- en reinigingsmiddelen evenals papierwaren.

Groenten en fruit hebben een aandeel van 7%
Gemeten naar het totale inkoopvolume in de categorie levensmiddelen is het bio-aandeel bij eieren het hoogst. Ongeveer ieder zevende ei stamt van een bio-hen. Witte zuivelproducten zoals melk en yoghurt hebben een bio-aandeel van bijna tien procent, groenten en fruit komen op circa zeven procent bio-aandeel. Daarbij tasten de consumenten vooral voor bio-eieren duidelijk dieper in de buidel dan voor vergelijkbare conventionele producten.

De meeste bio-levensmiddelen en -dranken worden in de retail, inclusief de drogisterijen, gekocht. Circa twee derde van alle uitgaven aan bio-producten wordt hier gedaan. De weekmarkten registreerden de sterkste groei, wat ook een gevolg van de trend naar lokale producten zal zijn. het niveau is hier met slechts circa drie procent echter veel lager.

Wie zijn de bio-shoppers en waar wonen ze?
Meer dan een kwart van de shoppers (28 procent) geeft naar eigen zeggen bij het boodschappen doen inmiddels regelmatig de voorkeur aan het bio-product, in zoverre dit ter beschikking staat. Circa één vijfde van alle consumenten kan men daarbij als 'compromisloze bio-shopper' bestempelen. Zij geven ongeveer iedere zevende euro aan bio-producten uit. Men vindt hen het meest in de zuidelijke deelstaten, evenals in Berlijn. In de oostelijke deelstaten is het aandeel consequente bio-shoppers daarentegen duidelijk beneden gemiddeld.

Bron: GfK


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven