Nieuwe recordwaarde in 2019

Britse biomarkt groeit stevig door

Het jaarlijkse Bio Markt Rapport van de Soil Association laat zien dat de Britse biologische markt z'n groei van de afgelopen acht jaar blijft voortzetten met een groei van 4,5% in 2019 tot een recordbedrag van € 2,89 mld. Per maand wordt er nu € 236 mln besteed aan biologisch eten en drinken door de opkomst van de 'bewuste consument', die nu vaker de deur uitgaat om biologisch te kopen dan vijf jaar geleden. Zoals het er nu uitziet, zal de Britse biologische markt eind 2020 € 2,9 mld halen. 

Bio-wijn grote winnaar
De afzet van biologisch gevogelte en eieren steeg met meer dan 12%, ondanks de toename van het veganisme en de klimaatproblemen, waardoor de afzet van rood vlees en zuivelproducten licht daalde. Bio-wijn was de grote bio-winnaar van 2019 met een afzet die met bijna 50% toenam, omdat het de supermarkten op grote schaal lukte de milieuzorgen van het winkelend publiek te verzilveren.

Hoogste waarde ooit
Het 'Soil Association Certification's Organic Market Report' werd op 5 februari uitgebracht en toont aan dat de biologische markt van het Verenigd Koninkrijk nu € 2,89 mld waard is na een omzetgroei van  4,5% in 2019. Na acht jaar groei heeft de bio-afzet z'n hoogste waarde ooit bereikt met € 236 mln die elke maand besteed wordt aan biologische voeding en drank in het VK. De markt zal naar verwachting tegen het einde van 2020 € 2,9 mld per jaar waard zijn. Het rapport laat groei op alle gebieden zien, waaronder supermarkten, thuisbezorging, foodservice en onafhankelijke retail, omdat de vraag naar bio-producten in het hele Verenigd Koninkrijk blijft toenemen.

Clare McDermott, business development director bij Soil Association Certification: "Met de klimaatcrisis en de Britse tuinbouw die de krantenkoppen domineert, is bio relevanter dan ooit als een manier voor consumenten die op zoek zijn naar eenvoudige keuzes om hun impact op het milieu te verminderen. 2019 was weer een spannend jaar voor de bio-sector en 2020 zal een kantelpunt zijn waar biologisch de beste keuze wordt voor consumenten die een duurzaam winkelmandje willen."

"Biologische certificering betekent dat mensen er zeker van kunnen zijn dat wat ze kopen is geteeld volgens de hoogste milieu- en dierenwelzijnsnormen. Het opmerkelijke succes van bio-wijn vorig jaar is het bewijs dat de vraag naar natuurvriendelijke producten er is en dat als de winkeliers meer bio-producten in voorraad hebben, het winkelend publiek deze ook zal kopen."

Bio-wijn was het grootste succesverhaal van 2019. De afzet van de natuurvriendelijke drank steeg met 47%, met een omzet van ongeveer € 59 mln, omdat retailers van Waitrose tot Aldi reageerden op de vraag van het winkelend publiek naar milieuvriendelijke wijnen die zonder pesticiden worden gemaakt en hun assortiment uitbreidden.

Jamie Matthewson, wijn inkoper bij Waitrose & Partners: "De vraag naar bio-wijn blijft fonkelen en weerspiegelt de interesse van het winkelend publiek in waar hun eten vandaan komt en waar en hoe hun wijnen worden gemaakt, wat betekent dat er meer klanten dan ooit op zoek zijn naar biologische wijn."

Het grootste groeikanaal voor bio was online en thuisbezorging met een omzetgroei van 11,2%. Soil Association Certification zette het succes van dit kanaal - dat biologische groentenkistjes en online retailers zoals Ocado omvat - op slimme consumenten die zich wenden tot het internet om te kiezen uit het breedste scala aan bio-producten dat beschikbaar is.

Ocado, de grootste biologische online retailer van het Verenigd Koninkrijk, profiteerde van deze trend en breidde zijn biologische lijnen uit tot meer dan 4.500 en zag een omzetstijging van 12%. De zoekopdrachten op de website van de Soil Association voor "bio- boxen" stegen met 174% van jaar tot jaar tot het einde van 2019.

Onafhankelijke retailers, de traditionele basis voor biowinkels, hebben in 2019 een stijging van 6,5% van de afzet van bioproducten gezien.
De afzet van bio-producten in de supermarkten is in 2019 opnieuw gestegen met 2,5%, waardoor de totale markt is overtroffen ondanks het feit dat hun totale aandeel in de Britse bio-markt met 1% is gedaald tot 64,6%, omdat andere kanalen hun dominante positie hebben ingenomen.

De afzet van biologische producten staat niet los van de stijging van de populariteit van plantaardige voedingsmiddelen. Het aandeel van de totale biologische afzet dat verantwoordelijk is via delicatessenzaken en gekoelde gemaksproducten - waar veel veganistische opties zijn samengebracht - is 15 keer groter dan in 2015. In tegenstelling tot deze trend steeg de afzet van biologisch gevogelte en eieren met meer dan 12%. 

Bijna een kwart van het bedrag dat het Verenigd Koninkrijk besteedt aan bio in de foodservice loopt via de Soil Association's Food for Life Served Here. Nu wordt € 27,3 mln besteed aan bio door middel van deze regeling in scholen, ziekenhuizen en andere openbare instellingen, wat een stijging van € 23 mln in 2018 is.

Over het geheel genomen zag de bio-foodservice een 8,3% stijging van de omzet, mede dankzij meer biologische melk en snacks aan te bieden bij grote ketens, waaronder Pret a Manger, McDonald's en Wetherspoons. Onderzoek geeft ook aan dat ongeveer twee derde van de mensen geloven dat ethische overwegingen van belang zijn bij de keuze van de plaats waar ze eten.

Afgezien van voeding en drank groeide de afzet van gecertificeerde biologische en natuurlijke schoonheidsproducten met een opmerkelijke 23%, terwijl de afzet van Soil Association Certification gecertificeerd biologische textiel steeg met 10% in 2019. Op woensdag 13 februari wordt een apart rapport over de biologische schoonheids- en welzijnsmarkt gepubliceerd.

Simon Crichton, teammanager voedsel, landbouw en handel bij Triodos Bank UK, die de publicatie van het rapport steunde: "Het momentum voor een systemische verandering in onze benadering van voeding en landbouw is zich aan het opbouwen. De gegevens van het Bio Markt Rapport van dit jaar weerspiegelen het geweldige werk dat de Soil Association en haar licentiehouders in het Verenigd Koninkrijk verrichten om de mentaliteit te veranderen en de gezondheid van mens en planeet op de eerste plaats te zetten. Wij zijn van mening dat de principes van biologisch een route naar duurzaamheid op lange termijn bieden voor zowel mens als planeet, terwijl we nog steeds de capaciteit hebben om eerlijke, gezonde en cultureel diverse voeding te bieden voor een groeiende bevolking. Triodos Bank wil met haar kredietverlening en investeringen een katalysator zijn voor deze ontwikkelingen".

Download het verslag over de biologische markt 2020

Bron: Soil Association Certification

Bron: soilassociation.org 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven