Net gecertificeerd: Bee-O

"Het wow-effect van biologische planten komt ook later, in de tuin"

Het eind vorig jaar gecertificeerde Bee-O ziet dat vraag en aanbod van biologische bloemen en planten niet goed op elkaar aansluiten. Zij willen ervoor zorgen dat Europese kwekers, bloemisten en handelaren elkaar beter weten te vinden en het biologische aandeel in de sierteelt toeneemt.

Je spreekt het uit als bio, maar Bee-O kan ook worden gelezen als Be Organic of Be-zero. Het zaadje voor dit kersverse bedrijf werd geplant toen ex-bloemist Arnold Wittkamp zich in een Facebookgroep afvroeg waarom er zo weinig biologische bloemen worden aangeboden. Herold Dongelmans nam het initiatief om samen met hem en een groep geïnteresseerden te bespreken of ze daar wat aan zouden kunnen doen. Uiteindelijk leidde dat tot het bedrijf Bee-O.

Wittkamp, Dongelmans en derde man Brent Kaandorp constateren dat het biologische aanbod van bloemen en planten klein blijft doordat er een mismatch is tussen kwekers en bloemisten, kwekers en de handel en de bloemist. Hierdoor verkopen biologische kwekers hun producten nu soms toch op de gangbare markt en worden niet beloond voor hun extra inzet. Zonde, want de kostprijs is hoog.

Dongelmans: "In gangbare planten op turf zit vaak zo weinig mogelijk meststof om het maar zo goedkoop mogelijk te maken. De klant koopt een wow-effect in de winkel, zet het in de tuin en twee weken later is er weinig meer van over. Biologische telers willen dat niet, die verkopen meerjarige planten op vruchtbare potgrond. Het wow-effect van biologische planten komt ook later, in de tuin."

Onvoorspelbaar
Bee-O is ervan overtuigd dat er wel vraag is. Kijk maar in de supermarkt waar steeds meer biologische schappen te vinden zijn: consumenten vinden duurzaamheid erg belangrijk. Het valt niet mee om biologische planten en bloemen in de supermarkt te krijgen. De biologische teelt is minder fabrieksmatig en voorspelbaar en grote retailers vragen leveringsgarantie, een compleet schap, kwantiteit, uniforme kwaliteit en een lage prijs. Dat kunnen de huidige telers niet bieden.

Ook bij bloemisten kunnen consumenten vaak niet terecht. "Een bloemist heeft maar kleine hoeveelheden nodig en kan die nergens inkopen", legt Dongelmans uit. Bee-O wil dat veranderen. "Wij dachten: als wij nou een aanbod maken waaruit de bloemisten kunnen kiezen, dan komt in ieder geval de stroom op gang. We denken dat vijf tot maximaal tien procent van de detaillisten wel geïnteresseerd is in biologische sierteelt. Als we dat marktsegment kunnen vinden, dan krijgen we de handel op gang en wordt het een groeidiamant." 

Eerst wil Bee-O het mogelijk maken biologische bloemen en planten op kleine schaal naar buitenlandse bloemisten kunnen worden verstuurd. "We praten nu met detaillisten op de Duitse, Engelse en Scandinavische markt om ze op het bestaan van die biologische producten te attenderen en op het bestaan van handelaren bij wie ze die kunnen kopen. Tegelijkertijd praten we met handelaren om ervoor te zorgen dat biologische producten ook met het gangbare groothandelscircuit mee kunnen gaan." 

Samenwerking in de keten
Doordat biologische sierteelt beter beschikbaar is, zal de vraag stijgen en zullen de prijzen ook omhoog gaan, is de redenering van Bee-O. Het wordt dan voor meer kwekers haalbaar om biologisch te gaan telen. Uiteindelijk wil Bee-O grote retailers samenbrengen met grotere kwekers die biologisch willen gaan. Ze denken dan aan een model als dat van Kipster, al zijn de eieren van Kipster niet biologisch gecertificeerd. "Het zou mooi zijn als de retailer en de kweker samen kijken hoe ze kunnen voldoen aan de wensen van de consument. We willen de samenwerking tussen partijen gaan regisseren zodat we meer kunnen doen dan alleen vraag en aanbod bij elkaar brengen, maar er ook gerichter wordt geproduceerd." Daar hoort bij dat de kweker weet dat het product wordt afgenomen en dat hij er een goede prijs voor krijgt.

Dat Bee-O wel een Skal-gecertificeerd bedrijf moest zijn, was vanaf het begin duidelijk, vertelt Dongelmans. "Dat heeft met geloofwaardigheid te maken. Kiezen voor biologisch maakt het leven ook gemakkelijker: de marge op gangbaar is zo klein, dat het bijna niet te doen is. Er is ook ontzettend veel concurrentie. Handel in biologisch sierteeltproduct vraagt veel kennis over productie en afzet ervan. Daarom is een focus heel belangrijk." 

Voor meer informatie: www.bee-o.nl 

Bron: Skal


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven