Färm is een jonge coöperatie die gestaag blijft groeien. Vandaag beheert de keten 5 winkels zelf, openden 4 franchisezaken de deuren en zitten er nog enkele nieuwe winkelpunten in de pijplijn. De ambitie van Färm is duidelijk: het wil een ‘one-stop-shop’ zijn voor biologische producten. Je doet er al je inkopen, van biobananen tot duurzaam toiletpapier.
Die ambitie maakt Färm waar vanuit een apart organisatiemodel. Het is een coöperatie, wat betekent dat je tegelijk klant en mede-eigenaar kunt worden. Meer dan 500 mensen ondersteunen de coöperatie op die manier. Al is het geen verplichting: iedereen is welkom om zijn of haar inkopen bij Färm te doen.
Liefst lokale leveranciers
Juliette Hannick is al 4 jaar administratief medewerker bij Färm. Zij vertelt waarin de organisatie zich nog meer onderscheidt: “We gebruiken ‘bio’ niet als ons enige criterium. Ook economische en maatschappelijke thema’s zijn heel belangrijk. Daarom verkopen we geen producten van beursgenoteerde ondernemingen. We werken uitsluitend rechtstreeks met producenten of met kleine coöperaties, het liefst zo dicht mogelijk bij huis.”
Die insteek zorgde ook voor de match met Tunify. Juliette: “Toen we op zoek gingen naar een muziekdienst die ook rekening hield met de auteursrechten, ontdekten we Tunify. Het was mooi meegenomen dat dit een Belgisch bedrijf was. We hadden niet verwacht dat we in eigen land een leverancier zouden vinden die ons dezelfde mogelijkheden biedt als grote muziekplatformen zoals Spotify of Deezer.”
Zingende klanten
In de eigen winkels van Färm hoor je alleen nog Tunify-muziek. “Ook een van de franchisezaken koos al voor Tunify”, vult Juliette aan. “We starten de muziekspeler zodra de eerste collega’s ’s ochtends vroeg aan de slag gaan. Dan draaien we de volumeknop lekker open om er met veel ambiance in te vliegen.”
“Zodra de deuren opengaan, zetten we de muziek wat stiller en kiezen we vooral voor veel variatie”, vertelt Juliette. “Welke muziek je hoort, hangt af van het team dat op dat moment aan de slag is. We laten hen daarin vrij en dat werkt. Ik heb het idee dat de muzieksmaak van de collega’s en die van onze klanten in elkaars buurt ligt. Misschien omdat we als coöperatie één grote familie zijn? Ik heb in elk geval al verschillende klanten horen meezingen wanneer ik zelf tussen de rekken liep.”
Bron: Tunify