Winkelketen Marqt is na jaren van financiële problemen overgenomen door de biologische supermarkt Ekoplaza. Topman Erik Does wil Marqt weer op de kaart zetten. Gisteren legde hij bij BNR uit hoe hij dat van plan is. Zo wordt het hoofdkantoor 'behoorlijk uitgekleed' en zal de groothandel in de formule worden geïntegreerd.
Merk uitbouwen
Het merk Marqt wordt behouden en moet ook buiten de winkels als merk herkenbaar worden. De keuken wordt vanaf volgende maand biologisch en de producten die daar gemaakt worden, zullen vanuit de groothandel in de hele Benelux aan de man gebracht worden. De Marqt-winkels simpelweg omtoveren tot Ekoplaza had natuurlijk ook gekund, maar is volgens Erik slechts een alternatief scenario. "We gaan niet altijd voor de makkelijkste weg."
Niet meteen enthousiast
Overigens zat Ekoplaza in eerste instantie niet te wachten op de overname. "Niet omdat het geen mooi bedrijf is, maar omdat we meer dan genoeg te doen hebben." De mooie formule en een goede blik op de cijfers deden toch besluiten om tot overname over te gaan. Enkele winkels worden verkocht aan Jumbo. Dat zijn er meer dan Erik lief is. "Als ik het vijf jaar geleden had, dan hadden er 40 fantastische winkels gestaan hadden."
Verder gaat wordt er nog even ingegaan op concurrentie van biologische producten in reguliere supermarkten en de jaarcijfers van Ekoplaza, waar een onderaan de streep een klein verlies stond, door onder meer vanwege extra kosten voor het magazijn dat wordt aangesloten.
Terugluisteren kan hier, het fragment start rond de vijfentwintigste minuut.