Volledig natuurlijk. Dat is het gemeenschappelijke kenmerk die verschillende trendanalyses en voorspellingen van marktonderzoekers met betrekking tot veranderingen op de cosmeticamarkt, zowel in Duitsland als wereldwijd, met elkaar verbindt. Hoewel de onderliggende thema’s verschillen: clean, groen en ethische cosmetica; natuurlijke en biologische cosmetica; ‘vrij van’- of fytocosmetica, één ding is duidelijk: de trend gaat steeds meer richting natuurlijke producten.
Dit zal ook blijken op VIVANESS, de internationale beurs voor natuurlijke en biologische cosmetica, die plaatsvindt van 12 t/m 15 februari 2020, waar naar verwachting een totaal van ongeveer 300 exposanten van over de hele wereld hun natuurlijke en biologische cosmetica zullen presenteren, op basis van strenge toegangscriteria. De vraag blijft dynamisch en een verlangen naar gezondheid, authenticiteit, transparantie en zinvolheid spelen hierbij een belangrijke rol. Andere ontwikkelingen zijn onder meer e-commerce, het universeel beschikbaar maken van producten, de invloed en de kracht van innovatie van start-ups, de behoefte van producten op maat en het Greta-effect, met een jongere generatie die de planeet wil redden.
De wens om het milieu niet langer te beschadigen en af te stappen van levensstijlen die het milieu beïnvloeden, komt niet langer alleen voor bij de “Fridays for Future”-beweging. Een brede samenwerking uit alle lagen van de bevolking is toegewijd aan een levensstijl de wereld geschikt maakt voor onze kinderen, en beïnvloedt zowel de beleidsmakers als de markten. Duurzaamheid staat hierbij bovenaan de agenda. Het online publicatieplatform CosmeticsDesign Europe kijkt vooruit aan het begin van 2020: “Het is niet mogelijk om de groene agenda nog te negeren.” De belangrijkste thema’s voor de beautysector die geïdentificeerd zijn door de experts van Free From Free From, zijn alternatieven voor tests met proefdieren, de digitalisering en invoering van milieuregelingen die zijn opgelegd voor beleidsmakers, zoals de EU klimaatneutraal maken tegen 2050. “Natuurlijke en biologische cosmetica passen perfect bij dit nieuwe bewustzijn van zinvolheid en verantwoordelijkheid,” zegt een analist van de natuurlijk cosmeticamarkt, Elfriede Dambacher, van het in Dortmund gelegen bedrijf naturkosmetik konzepte, en zij heeft cijfers die dit bevestigen. In haar Natural and Organic Cosmetics Report 2018 schrijft ze : “Holistische beautyproducten nemen nog steeds toe in populariteit. Volgens de internationale instituten voor marktonderzoek, is dit segment van de cosmetica- en huidverzorgingssector met 6% gegroeid in het laatste decennium.”
Trendonderzoeker Mirja Eckert van THE NEW (Stuttgart) ziet megatrends als gezondheid, digitalisering, en demografische verandering als de drijfveren die op dit moment verandering veroorzaken. “Ze karakteriseren onze levensstijlen en creëren nieuwe behoeften in ons die uiteindelijk weerspiegeld worden in producttrends en ons consumentengedrag,” zegt Eckert. “Naast het groeiende belang van duurzaamheid is de positieve ontwikkeling van natuurlijke en biologische cosmetica niet verwonderlijk, en ze zullen zich blijven ontwikkelen", voorspelt ze. Volgens Dr. Robert Kecskes, Global Insights Director bij marktonderzoeksinstituut GfK, zal dit zelfs onder verminderde economische omstandigheden voortduren: “Natuurlijke en biologische cosmetica zijn nog steeds in trek, zelfs in tijden van economische onzekerheid. De behoefte aan een verantwoorde consumptie zal niet afnemen." Eckert bevestigt deze trend: "Door het groeiende belang van duurzaamheid richt onze samenleving zich steeds meer op het behoud van de natuur, wat te zien is in dingen als ethische consumptie. Bronnen worden met meer voorzichtigheid gebruikt en we gaan voorzichtiger om met de manier waarop we de natuur waarnemen en ervaren. Natuurlijke en biologische cosmetica hebben hier baat bij.”
Authenticiteit en nabijheid tot de natuur - een voorkeur voor natuurlijke producten
Kecskes, expert bij GfK, analyseert de consumptiepatronen van “LOHAS” (Lifestyles of Health and Sustainability), en ziet dat deze groep al een aantal jaren steeds groter wordt. In 2018 bestond deze groep uit 30% van de Duitse bevolking. De LOHAS-levensstijl combineert individueel welzijn met sociale verantwoordelijkheid. Dat betekent dat hun consumptiepatroon net zozeer wordt bepaald door gezondheid, vitaliteit en evenwicht als door het milieu, duurzaamheid en eerlijkheid. Dan is er nog het aspect "moreel hedonisme". Dat houdt in dat ze plezier hebben, hun wensen volgen en op zoek gaan naar spannende ervaringen, legt Kecskes uit. Tegelijkertijd wordt duurzaamheid niet langer gezien als iets waarmee je dingen op moet geven, maar als het loslaten van schadelijke en belastende producten (zoals suiker en plastic) en daarmee een winst in termen van een nieuwe vrijheid op het gebied van plezier, verwennerij, zelfverwezenlijking en avontuur, volgens de waarnemingen van de expert van het GfK.
Ook op internationaal niveau kan de wereldwijde trend op het gebied van duurzaamheid niet over het hoofd worden gezien: uit een onderzoek onder 3300 consumenten in zeven EU-landen bleek dat integriteit en het milieu voor meer dan 70% van de deelnemers belangrijke factoren waren bij de productkeuze. In de IRi European Shopper Survey van 2018 geeft 71% van de klanten de voorkeur aan merken van bedrijven die eerlijkheid, transparantie en integriteit kunnen aantonen; 72% van de Europeanen koopt bij voorkeur producten van bedrijven die het milieu respecteren en 72% geeft ook de voorkeur aan producten met een milieuvriendelijke verpakking. Samenvattend: duurzaamheid is de belangrijkste factor bij het doen van aankopen.
Op maat gemaakt - de invloed van start-ups
Met name de waarden van consumenten die producten bij start-ups kopen, worden gekenmerkt door duurzaamheid, hedonisme en nabijheid tot de natuur, aldus de bevindingen van het GfK Consumentenpanel "Why2Buy". En omgekeerd richten start-ups zich vaak op elementen en waarden die belangrijk zijn voor de hedendaagse consument. Ze bieden antwoorden en innovatieve, vaak op maat gemaakte, oplossingen voor vragen van vandaag de dag, die tegemoetkomen aan de wens naar duurzame, natuurlijke producten, verstandig verpakt, met een transparante oorsprong en het resultaat van eerlijke handel. VIVANESS is in dit opzicht een ware schat, met een verwacht totaal van ongeveer 300 exposanten, waaronder de speciale expositieruimte "Breeze" voor internationale nieuwkomers, het paviljoen "Innovation made in Germany" voor starters uit Duitsland, en de New Products Stand. Elfriede Dambacher, die zich intensief met de nieuwe producten heeft beziggehouden, is blij: "In elke categorie zijn er interessante innovaties te ontdekken, die getuigen van de volwassenheid van de markt en de innovatiegeest, en die de megatrend van duurzaamheid weerspiegelen. Het getoonde aanbod van producten en diensten maakt duidelijk dat natuurlijke en biologische cosmetica de vinger aan de pols hebben en toonaangevend zijn op het gebied van duurzaamheid".
Digitalisering - het groter wordende belang van online zakendoen
De e-commerce-trend blijft toenemen, en er zijn geen tekenen dat deze groei zal afnemen, volgens de managing director van IRi, Christoph Knoke. Dit wordt bevestigd door de wereldwijde cijfers van marktonderzoeksinstituut Information Resources van september 2019. Vergeleken met het voorgaande jaar groeide de online omzet van beautyproducten in de VS bijvoorbeeld met 35%, gevolgd door 27% in Italië en 14% in het Verenigd Koninkrijk.
Ook in Duitsland groeit de omzet van veel producten met 20 tot ruim 30%. In 2021 voorspellen marktonderzoekers een marktaandeel van 7 tot 10% voor de online handel in dit segment.
Er is ook een duidelijk verband tussen start-ups en e-commerce. Veel jonge bedrijven vertrouwen op het internet als het gaat om de marketing van hun producten, waarbij de reclame in veel gevallen gebaseerd is op sociale media: voordat een merk in de schappen verschijnt, zal het online beschikbaar zijn. "Vooruitgang in digitalisering leidt tot nieuwe bedrijfsmodellen," merkt Eckert op. Hij legt uit, "Innovatieve service- en informatie-instrumenten zal nieuwe standaarden creëren in de dialoog met de consument. Op het gebied van R&D openen gedigitaliseerde innovatielabs nieuwe bedrijfsterreinen voor natuurlijke ingrediënten". Ze benadrukt ook op maat gemaakte productenassortimenten als een verdere trend en een effect van de digitale globalisering. “Naast de lokale natuurlijke en biologische cosmetische assortimenten zullen ook concepten van andere culturele groepen of nicheproducten gemakkelijker verkrijgbaar zijn". De voorspelling is dat zowel de cosmetica-industrie als de markten een diepgaande transformatie zullen ondergaan.
Dat maakt het des te belangrijker om één keer per jaar op een centrale locatie bijeen te komen om de laatste ontwikkelingen en trends te leren kennen. Als internationale beurs biedt VIVANESS jaarlijks inspiratie en aanmoediging. Van 12 tot 15 februari 2020 maakt het brede aanbod aan exposanten en productinnovaties van Hal 3C de internationale marktplaats voor natuurlijke en biologische cosmetica, zowel met als zonder label, en die voldoen aan strenge toelatingscriteria.
Bron: VIVANESS