Blog Ellen van Dalen

"Zonder geknoei met voedsel geen logo nodig"

Ellen van Dalen, eigenaresse van biologische winkel Natuurlijk Gezond kijkt graag naar het TV-programma De Verwondering op Zondagmorgen. Ook keek ze naar de uitzending waarin staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Paul Blokhuis te gast was. Volgens zijn zeggen wil hij mensen helpen met een gezondere leefstijl via nieuwe logo’s. Iets waar Ellen haar grote twijfels bij heeft. Ze schrijft erover in Live Green Magazine.

Zonder geknoei met voedsel geen logo nodig
Ellen: "In het interview werd Paul Blokhuis de vraag gesteld wat zijn doel is als staatssecretaris. Zijn antwoord was: 'mensen helpen met een gezondere leefstijl.' Hoe dan? Door elke keer een nieuw logo te verzinnen? Voor mij is dit een heel duidelijk voorbeeld vanuit welke hoek de overheid werkt: ze willen wel dat we gezonder gaan leven, maar zonder dat daarbij de economie wordt geschaad. Want die is dan toch wel weer belangrijker dan onze gezondheid. Ze vegen dit handig onder de mat door te vertellen dat ze het volk niet willen betuttelen. Ondertussen zijn ze bezig om onze zintuigen(horen, zien, proeven, ruiken en voelen) uit te schakelen en ook het zelf-denken. We krijgen geen levenslessen meer mee via opvoeding en school, maar door de voedselindustrie. Als er niet zo geknoeid zou worden met ons voedsel zouden er helemaal geen logo’s nodig zijn."

Goedkoop scoort
Ook worden we volgens Ellen door allerlei instanties overspoeld met apps waarmee we met de telefoon in de hand informatie over de producten krijgen. Als voorbeeld noemt zij pindasaus. "Klanten vragen dan aan mij of ik glutenvrije pindasaus heb. En ja die heb ik. Vervolgens meldt de klant dat het niet op het etiket vermeld staat. En dat klopt, want wat er niet in zit hoeft ook niet vermeld te worden. Van nature zitten er geen gluten in pinda’s en dus ook niet in pindasaus. Tenzij je andere ingrediënten aan de pindasaus toegevoegd, bijvoorbeeld om die goedkoper te maken. Want om er met die toevoegingen een betere of gezondere saus van te maken geldt meestal niet. Want goedkoop scoort."

Bio, lekker voor je – campagne
"In mijn ogen is er helaas werkelijk niemand meer die het hele verhaal vertelt", gaat Ellen Verder. "Ook de campagne ‘Bio, lekker voor je’ van Bionext, de ketenorganisatie van de biologische landbouw doet dat niet. Want biologisch gaat veel verder dan dat het lekker is. De campagne is veel te oppervlakkig en vind ik teleurstellend. Als ik langs een poster rijd met daarop een foto met biologische eieren, zegt dat verder niets. Met deze campagne (daar is volgens mij een campagne voor bedoeld) hadden ze de mensen moeten uitleggen WAAROM het in alle opzichten beter is voor alles en iedereen. Dan gaan mensen écht nadenken over biologisch. Nu denken ze vaak alleen nog maar in duur en goedkoop, waardoor kwantiteit belangrijker is geworden dan kwaliteit. Mensen denken dat biologisch voedsel overal hetzelfde is en weten het verschil niet meer tussen een supermarkt en een speciaalzaak. In mijn ogen versterkt deze campagne dat juist."

Wortellogo
"Als je werkelijk het beste met de mens voor hebt, dan zou je niet vanuit het symptoom (of eindpunt) moeten werken, waarbij de oplossing ligt in nieuwe dingen verzinnen. Zoals bij stikstof een elektrische auto rijden, wat op veel andere punten ten koste gaat van het milieu. Veel meer bomen planten zou een betere oplossing zijn. Dan begin je bij de wortel. Dat zou pas een mooi logo zijn."

Bron: Live Green Magazine


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven