Nieuwe energie voor de BioAcademy

Het bruiste gisteren van de energie op de klankbordbijeenkomst van de BioAcademy. Niet dat alle geluiden waren positief of dat iedereen het met elkaar eens was maar er is met goede energie positief kritisch samen nagedacht. Het resultaat is vier flappen geplakte ‘memo stickers’ met in roze de wensen voor de BioAcademy en in geel welk aanbod er ligt om bij te dragen aan het platform BioAcademy.

Rond vier uur opende Edith Lammerts van Bueren, voorzitter BioAcademy, de bijeenkomst met een warm welkom aan de goed gevulde tafel in de ‘glazen kas’ bij Bionext waar we vanwege de centrale ligging en rol in de sector met de directe linken naar de verenigingen Biohuis, BioNederland/VBP en Biowinkelvereniging, samen mochten komen. Edith geeft aan dat de BioAcademy ambitieus is maar de plannen nog niet naar wens zijn uitgewerkt. Input samenwerking en verbinding met partners is daarvoor hard nodig.

Met bioacademy.nl als digitaal platform is een centrale plek gecreëerd voor het aanbod binnen de biologische sector. De afgelopen jaren vanaf het eerste initiatief in 2016 is vooral gewerkt aan het doel van het neerzetten van een werkzaam digitaal platform. Op één centrale plek het inzichtelijk maken van het biologisch leeraanbod voor de sector. Door het aanbod in beeld te hebben werden ook hiaten duidelijk en is het afgelopen jaar ook gewerkt aan het aanvullen van leerlijnen om in verbinding met en tussen partners nieuw aanbod neer te zetten; meer samenwerking. Dit kan nog beter.

Bert van Ruitenbeek, directeur Stichting Demeter, benoemde de passende rol, ‘De BioAcademy als makelaar’. Ook werd kritisch meegedacht over de partnerbijdrage om mee te doen aan het platform. ‘Kan dit niet voor kleine aanbieders lager?’ Daarnaast was ook overeenstemming dat het platform financieel vooral ook gedragen moet worden door de sector en bedrijven zelf. Een subsidie project als aanjager kan maar ook de behoefte met financiële kracht moet ook komen uit de sector.

In het tweede deel van de bijeenkomst ging een ieder met zichtbare energie aan de slag met de memostickers. De thema’s zichtbaarheid en website kregen de meeste stickers. De hoofdlijnen in wensen was het willen versterken van een meer bruisend platform met meer aandacht voor BioAcademy in communicatie uitingen van en door partners. En een website met inhoudelijke items, filmpjes, berichten op de actualiteiten, aansluitend op het maatschappelijk debat. Conclusie voor het educatie aanbod is dat het verder versterkt kan worden in de keten naar winkeliers maar ook consumenten. Om meer ‘samen te leren’ wordt geopperd om intervisie groepen op te zetten. En het idee om een soort ‘meet & greet’ te organiseren om elkaar te inspireren maar ook vooral op meer samenwerking te bevorderen in de sector tussen partners maar ook met Bionext en de Bio verenigingen. Als kennisbank wordt een oproep gedaan om verder te verbinden met Biokennis.

Na een hapje eten werd het geclusterde resultaat gedeeld en zijn er ook direct matchen gemaakt tussen vraag en aanbod. Zo kon bijvoorbeeld direct een link worden gelegd tussen het aanbod van Michaël Wilde om te werken aan een ‘gratis’ goede online cursus die op het platform kan worden geplaats. En de vraag om een online cursus die ingaat op de basis van biologisch en die duidelijk en simpel uitlegt wat biologisch is.

“Het was een mooie, gedragen middag gisteren", aldus Lian Kasper (Land&Co, bestuur BioAcademy)

Dat er behoefte is aan een platform dat mensen verbindt en kennis waarborgt of de overdracht van kennis naar de nieuwkomers faciliteert, is wederom gebleken. Dat is bovenal een mooie conclusie om samen te ervaren en geeft vernieuwde energie om er samen mee verder te gaan.

Voor meer informatie: www.bioacademy.nl 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven