Tholen - Om zich heen ziet Franklin Ginus van BeFrank Bananen verschillende partijen in de bananenindustrie initiatieven ontplooien om te komen tot leefbare lonen voor de sector. Toch heeft de voormalig Chiquita-directeur zijn vraagtekens over de wijze waarop dit gebeurt. "Er wordt gesproken over 75% leefbare lonen in 2025. En de komende vijf jaar dan?"
Dit is precies de reden waarom Franklin afgelopen jaar startte met BeFrank Bananen. Een nieuw bananenmerk met als doel de wereld eerlijk en leefbaar te maken. Als alles goed gaat, worden aankomende week de eerste BeFrank-bananen verpakt, waarna ze vanaf week 9 in de Nederlandse en Belgische groentenwinkels liggen. "We willen het echt anders gaan doen!"
"We willen een revolutie gaan ontketenen in de bananenmarkt en dat gaat veel verder dan Fairtrade alleen. Zo willen we volledig transparant te werk gaan, wat in de AGF-sector niet gebruikelijk is. Doordat we onze prijzen volledig inzichtelijk maken, ziet iedereen wat wij onze partners in de keten betalen en wat de eindklant er uiteindelijk aan overhoudt. Daarbij werken we met een vaste prijs voor iedereen", vertelt Franklin.
"Fairtrade is voor ons een basiscertificering, omdat we vinden dat iedereen een eerlijke boterham moet verdienen. Dat geldt niet alleen voor de producenten, maar bijvoorbeeld ook voor de partners die voor ons rijpen, importeren of de logistiek verzorgen. Daarmee hebben we de eerste banaan ter wereld die de verborgen kosten 100% verdisconteerd in de prijs op sociaal- en milieugebied."
"Duurzaamheid gaat namelijk veel verder dan de prijs alleen. Denk ook aan de bodemverontreiniging of het afval langs de straat. Er wordt veel gesproken over de bananenschimmel TR-4, maar de preventie schiet nog altijd tekort. Als je als consument op een plantage aankomt, moet je heus wel door een hek en een voetbad nemen, maar niet de hele plantage is omheind. Wij vinden dat er veel meer preventiemaatregelen genomen moeten worden. Die verborgen kosten nemen wij mee in onze prijszetting en daar gaan wij mee aan de slag."
"De kleine telers in Ecuador waarmee wij werken, werken met micro-organismen. Daarmee leveren we een reguliere banaan, met alle duurzaamheidsinitiatieven van BeFrank Bananen en daarnaast hebben we ook een biologische variant beschikbaar. Klanten die hier in mee gaan, hebben een enorm onderscheidend product", aldus de voorman van BeFrank.
Vanaf eind februari gaan de eerste speciaalzaken via de grossiers Gebrs van Aarle, Postuma AGF en Willem Dijk AGF van start met de verkoop van de eerste Europese BeFrank-bananen. "Deze ondernemers durven het verschil te maken", aldus Franklin. Met een retailer heeft hij nog geen contracten kunnen vastleggen. "Iedereen is super geïnteresseerd tot het moment dat de prijs om de hoek komt kijken. Daarom hebben we een held nodig die durft op te staan om te starten met een banaan die 2,49 euro per kilo moet kosten, waarbij we de kans krijgen de bananenketen écht verder te verduurzamen."
"BeFrank Bananen zijn niet duur, de rest is gewoon veel te goedkoop. Het is toch niet zo moeilijk om je verantwoording te nemen en een keuze te maken die verder gaat dan vandaag voor morgen. Echte duurzaamheid kan alleen plaatsvinden door samen te werken dus kom maar op met die helden uit Europa en de rest van de wereld. Wij zijn er klaar voor!"