Hans van Trijp, Wageningen Universiteit:

"Meeste consumenten hebben nauwelijks aandacht voor logo's en keurmerken"

"We moeten het effect van logo's niet overschatten", zegt Hans van Trijp, hoogleraar Marketing en Consumentgedrag aan de Wageningen Universiteit. "Er is geen overtuigend bewijs dat consumenten dankzij voedselkeuzelogo's daadwerkelijk gezondere producten gaan kopen en eten. Uit onze studies blijkt dat de meeste consumenten in de supermarkt voor van alles en nog wat aandacht hebben, maar nauwelijks voor logo's en keurmerken."

Geen oplossing
"Pas als je consumenten de opdracht geeft om een gezond product te kiezen, gaan ze op logo's letten", stelt Van Trijp. "Over het algemeen laten ze zich leiden door andere zaken zoals prijs, smaak en gemak. De groep mensen die wel aandacht heeft voor logo’s, bestaat over het algemeen niet uit de mensen die zwaar overgewicht hebben. Dus voor die groep is het geen oplossing. Een voedselkeuzelogo helpt vooral de mensen die al gemotiveerd zijn om een gezonde keuze te maken."

Ongezond uit de schappen
Ongezonde producten verbieden heeft volgens Van Trijp niet veel zin. "We kunnen beter kijken hoe je mensen motiveert voor gezondere producten te kiezen. Tot nu toe verloopt dat vooral via voorlichting en educatie, maar het effect daarvan is vrij beperkt." Gezond moet volgens Van Trijp de nieuwe norm worden. Hij heeft wel een idee om dat proces te versnellen. "Het wordt makkelijker om gezonder te eten als er minder ongezonde producten in het schap liggen. Dus ik stel voor dat supermarkten ieder jaar kijken naar de Nutri-Score van producten en de fabrikanten van de laagst scorende 10% producten een jaar de tijd geven om het te verbeteren, anders gaat het uit de schappen."

Bron: Resource - Wageningen UR


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven