Als de teelt van bio-producten in Frankrijk elk jaar blijft groeien, zullen de hypermarchés tegen 2022 nog meer van deze producten aanbieden, zo blijkt uit een analyse van het Xerfi Precepta-instituut.
EURACTIV-partner Le Journal de l'Environnement meldde dat volgens de Xerfi Precepta-studie het zeer waarschijnlijk is dat bio-producten in 2022 in alle schappen liggen. Terwijl de omzet van de sector in 2018 bijna € 10 mld bedroeg, ligt deze op koers om in de komende vier jaar € 15 mld te bereiken, wat neerkomt op een stijging van 50%. Deze groei zou het gevolg zijn van de uitbreiding van het aanbod in winkels en online.
Maar deze schaalvergroting brengt een belangrijk risico met zich mee: dat de biologische tuinbouw van zijn oorspronkelijke waarden wordt beroofd aangezien de sector zou worden opgeslokt door de grote merken van de conventionele tuinbouw en de supermarkten, waarschuwt de studie.
Vandaag de dag zijn Franse supermarkten en hypermarkten goed voor 52% van de bio-markt. Zij hebben in 2018 voor het eerst de gespecialiseerde retail ingehaald en hebben tussen 2010 en 2019 een groei van 235% geboekt.
Onder druk staande aanbodketen
Volgens een "snelgroeiend" scenario zullen de spanningen in het deel van de sector, dat moeite heeft om zich snel te structureren, toenemen. Als gevolg daarvan zal de import waarschijnlijk toenemen, wat het risico dat men teruggrijpt op conventionele teeltmethoden kan vertienvoudigen.