Beschermde kaassoorten, biologische kazen en mozzarella staan centraal in de strategieën van de Franse coöperatieve zuivelbedrijven. De grootste 2, Sodiaal en Eurial, richten de komende jaren hun pijlen op de afzet van deze producten, al dan niet in nauwe samenwerking met buitenlandse partners.
Zo wil Sodiaal de belangrijkste producent van kazen met een beschermde oorsprongsbenaming worden, zowel in het zelfbedieningskanaal als in het segment voorverpakte kazen. Uiteindelijk doel is het marktleiderschap bij kazen met een beschermde status in Duitsland, België, Italië en Spanje. In Frankrijk is Sodiaal al marktleider met dergelijke kazen. Het bedrijf wil het assortiment uitbreiden met biologische kazen en gemaksproducten. Dochterbedrijf Entremont lanceerde vorig jaar een biologische Emmentaler, gemaakt van biologische rauwe melk en op traditionele wijze gerijpt. Entremont moet in 2025 in eigen land minstens 10% van de markt in handen hebben.
Bron: ZuivelZicht via AgriHolland