Totale omzet kwam uit op 2,61 miljard

PLUS boekt opnieuw hogere omzetgroei

Net als de vijf voorgaande jaren heeft supermarktketen PLUS een jaar afgesloten met een omzetgroei die de marktgroei oversteeg. De supermarkt realiseerde afgelopen jaar een groei van 5,4% en de e-commerce omzet steeg met 33%. De totale omzet is uitgekomen op 2,61 miljard. De marktgroei tot en met week 51 bedroeg 4%. 

“Ik kijk terug op een waardevol jaar, waarin we voor het zesde jaar op rij harder groeiden dan de markt", vertelt Duncan Hoy, algemeen directeur van PLUS. In 2019 heeft de keten haar nieuwe businessplan en de koers voor de komende drie jaar bepaald. In de herziene purpose bericht PLUS op twee fronten onderscheidend te willen zijn: enerzijds op het gebied van 'Goed Eten', dat staat voor kwaliteit, eerlijk en duurzaam en anderzijds op het gebied van 'Mijn PLUS'. Met 'Mijn PLUS' wil de supermarkt ervoor zorgen dat de de klant prettig kan winkelen bij een lokaal betrokken ondernemer en kan kiezen uit een assortiment waar lokaal behoefte aan is.

Prijsverlaging groenten en fruit 
Als onderdeel van haar koers heeft de supermarkt in februari 2019 met de introductie van de Laagblijvers, de prijzen van populaire groenten- en fruitsoorten blijvend verlaagd. Op die manier wil de keten 'Goed Eten' voor de consument betaalbaarder maken. 

Nieuwe ondernemers
De kracht van de coöperatie heeft volgens de supermarkt een grote aantrekkingskracht op andere ondernemers. Het afgelopen jaar hebben zes ondernemers met hun winkel de overstap naar PLUS gemaakt. Daarnaast zijn er dertien nieuwe PLUS Briljant 2.0 winkels bijgekomen. Hiermee komt het totaal op 28 Briljant 2.0 winkels.

Prijzenkast
Voor het tweede jaar op rij is PLUS verkozen tot Klantvriendelijkste Supermarkt. De GfK zomer- en kerstrapporten laten zien dat PLUS de best scorende landelijke formule is. Daarnaast zijn er awards in ontvangst genomen voor Beste Broodafdeling, Beste Wijnsupermarkt en Beste Vleeswarensupermarkt. Ook is PLUS voor de vijfde keer op rij uitgeroepen tot Meest Verantwoorde Supermarkt. Op MVO-gebied wil de formule impactvolle stappen blijven maken. Zo is gekozen voor een eigen, gesloten keten voor vers varkensvlees en –vleeswaren.

Een tweede belangrijke stap op het gebied van duurzaamheid is de introductie van blockchaintechnologie binnen de bananenketen. Via een QR-code op de banaan ziet de consument precies welke route is afgelegd van plantage tot winkelmandje.



Bron: PLUS


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven