Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
OTC Organics verkoopt bio-druiven in duurzaam druivenkarton

"Wie duurzaam wilt opereren, moet ook zijn nek uit durven steken"

Tholen - Het biologische druivenseizoen in Zuid-Afrika is dit jaar vroeger op gang gekomen en het vooruitzicht stemt optimistisch, zo vertellen Cornelis Ernst en Bart van der Vliet van OTC Organics. Het bedrijf is afgelopen november begonnen met de import van biologische druiven uit Zuid-Afrika en start dit seizoen ook met de verkoop in een nieuw en duurzaam druivenkarton. "Wie als ondernemer duurzaam wilt opereren, moet ook zijn nek uit durven steken."


Cornelis Ernst in Zuid-Afrika.

Over de bio-teelt en alle uitdagingen daarbij kunnen de heren wel een boek schrijven. "Met name de kwaliteit en houdbaarheid vormen de grootste uitdaging", vertelt Cornelis, Purchase Manager bij OTC. "Bij de gangbare teelt kunnen ze bij minder kwalitatieve druiven gebruik maken van een CO2-pad, waarmee de druiven nog relatief goed aankomen. Wij moeten echter zorgen voor een perfecte kwaliteit, wat al begint bij de teelt en dus ook bij een perfecte bodemkwaliteit en bodemleven."

"Weerissues spelen zowel bij biologisch als bij gangbaar een grote rol, maar als er regen voor de oogst is, heb je bij biologische druiven sneller kans op bederf en houdbaarheidsproblemen. Terwijl gangbaar dan gewoon door kan gaan verschepen met CO2-pads, weten wij niet of we überhaupt wat krijgen. Tel daar de gevolgen van een vertraging van de boot bij op en je ziet hoe uitdagend de verkoopplanning is."

Vooruitzicht
Het bedrijf had vorig seizoen veel last van vertraging: de boot kwam 1,5 week later binnen. Dit seizoen lijkt het volgens Cornelis allemaal wat beter te zijn. "Dit had te maken met de wind in Kaapstad", legt hij uit. "Vanwege de hogere temperaturen is het seizoen dit jaar ook vroeger dan anders. Het vooruitzicht is goed, er hangt genoeg fruit en de weerberichten zijn nu ook (nog) goed. Kwalitatief en volumewijs zijn we dan ook optimistisch over het komende seizoen."

Hoe de prijs zich verhoudt ten opzichte van gangbaar, wisselt per seizoen. "Vorig jaar was de prijs van gangbaar helemaal naar beneden gezakt. Bio bleef redelijk stabiel. Dit jaar verwachten we een veel betere prijs voor gangbare druiven, omdat de voorraden beter onder controle zijn. Met bio zijn we op hetzelfde prijsniveau gestart als vorig jaar."

Plastic soep
OTC Organics importeert de druiven in verschillende typen verpakkingen: de 4,5 kg los, de 10 x 400 gram clamshell en losse grote verpakkingen die ze ompakken in een nieuw ontwikkeld druivenkarton. "Het idee hiervoor ontstond vanuit de vraag van onze klanten én consumenten naar een alternatief voor de plastic punnet", vertelt Bart van der Vliet, Sales & Marketing Manager bij OTC Organics. "Op het moment dat een consument in de winkel staat en een plastic verpakking ziet, ziet hij of zij alleen die enorme plastic soep voor zich. Ook een aantal van onze klanten zijn duidelijk met het thema Duurzaamheid bezig. Dit seizoen starten we daarom als een van de eerste Zuid-Afrikaanse druivenimporteurs met een kartonnen en recyclebare verpakking."

Bart geeft eerlijk toe dat ze niet zeker weten of druivenkarton uiteindelijk de meest duurzame keuze is, omdat de discussie hierover nog in volle gang is. "Niemand weet nog waar die discussie uiteindelijk heen gaat. Omdat we zelf overtuigd zijn dat wij als biologisch bedrijf hier een stap in moesten zetten, hebben we besloten te kijken naar waar de consument gevoelig voor is en dat is op dit moment een non-plastic verpakking."

Biologisch imago
"We hebben niet alleen gekozen voor het druivenkarton vanwege de consument die ermee bezig is, maar ook vanwege het imago van bio", vult Cornelis Ernst aan. "Natuurlijk materiaal als karton past daar veel beter bij dan plastic. De plastic discussie heeft binnen de retail ook betrekking op de gangbare druif, maar dat is zo'n groot artikel, daar willen ze eigenlijk niet mee testen. De kleinere aantallen bio-druiven zijn hier wel geschikt voor. En wie weet, als het goed gaat, stappen ze later voor de gangbare druiven misschien ook over op kartonnen verpakkingen."



"Komend seizoen zal duidelijk worden wat de klanten en de eindgebruiker ervan vindt", concludeert Bart. "Hopelijk gaat het een vlucht nemen. De kartonnen verpakking met zijn duurzame uitstraling trekt mooi de aandacht in het schap en is gelijk ook een stukje storytelling. De keuze voor een andere verpakking is uiteraard niet zonder risico, maar dat hoort bij ondernemen. Bovendien past het karton bij onze filosofie om duurzaam te opereren, dus dan moet je volgens mij ook bereid zijn om risico’s te nemen."

Prijsbewust
Bart vertelt verder dat er op landniveau grote verschillen bestaan in het aandeel van bio ten opzichte van conventioneel in de schappen van retailers. "Duitsland heeft het grootste aandeel, gevolgd door Scandinavië. Nederland blijft echt achter, wat volgens mij komt doordat Nederlanders prijsbewust kopen. Je ziet daarnaast dat de overzeese druiven in zuidelijke landen niet biologisch verkrijgbaar zijn. Dat heeft te maken met het streven 'local for local'. Veel consumenten willen wel biologische producten kopen, maar halen ze liever van dichtbij dan verder weg."

Kerstcontainer
OTC Organics is afgelopen november begonnen met de import vanuit Zuid-Afrika in de Noordkaap. Halverwege januari zakken ze naar de Westkaap. Vanaf de start van het seizoen op 27 november is het bedrijf begonnen met luchtvracht en Cornelis hoopt dat de eerste container vlak voor de kerst binnen is. Dat wil helaas niet elk jaar lukken. "Het ligt eraan hoe de kerst valt, maar het is bijna ieder jaar een gevecht om de ‘kerstcontainer’ op tijd binnen te krijgen. We kunnen geen volle kerstweek draaien met zeevracht, want dat halen we net niet. Gangbaar heeft dit probleem niet, want die kunnen twee weken eerder oogsten in Namibië en hebben Peru ook nog. Voor bio-import ben je voorlopig echt aangewezen op Zuid-Afrika. Wij komen dus in een lege markt. Om het gat te verkleinen, gaan we de eerste weken invliegen, maar in week 1 beginnen we pas echt grote hoeveelheden binnen te krijgen. Afhankelijk van het weer loopt deze verkoop door t/m week 15. Na de kerst moet iedereen dus massaal bio-druiven gaan eten", lacht hij.

Onthulling
Op de vraag naar uitbreidingsplannen reageert Cornelis enthousiast: "Plannen om het seizoen uit te breiden, zijn er altijd. Zowel voor als na Zuid-Afrika weten we dat er een gat is. Vanuit de retail krijgen we dan ook de vraag om druiven te leveren als het Zuid-Europees seizoen over is. Nu moeten we ze nog teleurstellen, omdat we alleen 18 van de 25 weken kunnen leveren. Het programma willen we graag verlengen en vervroegen, maar het duurt nou eenmaal minimaal drie jaar voor je bio-teelt hebt. Soms kun je met dezelfde telers en bepaalde rassenkeuzes een paar dagen eerder leveren, maar we bekijken ook andere landen."

Achter de schermen is OTC Organics druk bezig aan een concreet project. Bart licht alvast een tipje van de sluier op: "Op dit moment zijn we in diverse landen aan het kijken of zij de gaten zouden kunnen opvullen, zodat we mogelijk al eerder biologische druiven beschikbaar hebben." Wordt vervolgd…

Dit artikel verscheen eerder in editie 12, 33e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl 

Voor meer informatie:

Cornelis Ernst & Bart van der Vliet 
OTC Organics 
Eskimolaan 11
8252 AS Dronten
0885 880400
cornelisernst@otcorganics.com of bartvandervliet@otcorganics.com 
www.otcorganics.com