Zestien jaar lang was Achim Wagner bij Demeter de contactpersoon voor de bio-vakhandel in Duitsland. Nu gaat hij met pensioen en maakt hij de balans op.
In 2004 startte Demeter haar partnerconcept voor de kwaliteitsgeoriënteerde vakhandel om hen tot meer Demeter-engagement bij assortimentsvorming, advisering, marketing en verkoopactiviteiten te bewegen. Op sommige momenten maakten meer dan 550 bio-winkels en reformhuizen gebruik van dit concept om hun Demeter-competentie te benadrukken. Voor hen was Achim Wagner het gezicht van het Demeter active partner concept: altijd benaderbaar, onvermoeid onderweg, hoewel "het werk voor een persoon met een gering tijdbudget alleen uitvoerbaar was door andere dingen te laten", zoals hij in een e-mail schrijft waarmee hij afscheid nam van Demeter-leden. De vele beursgesprekken, bezoeken op locatie, ontwikkeling en begeleiding van marketingacties, "al dit heeft mij (meestal) zeer veel vreugde bezorgd en mij duidelijk gemaakt op de juiste (arbeids)plaats te zijn."
Een belangrijk deel van zijn werk was scholing. "Meer dan 1.000 medewerkers, vooral uit de bio-vakhandel maar ook van supermarkten, de groothandel en verwerkers, konden zich in het kader van mijn medewerker workshops een 'eerste' beeld van de biodynamische impuls vormen, hun kennis uitbreiden", schrijft Achim. Velen van hen bezochten ook verdiepende seminars. Enkele bedrijven lieten hun medewerkers de workshops ook regelmatig herhalen. Hij zelf zal ook als hij met pensioen is nog enkele cursussen geven.
In alle jaren bij Demeter heeft hij veel geleerd "over de biodynamische impuls, de kracht en zwakke plekken van een vereniging, over administratieve procedures, marktpolitieke uitdagingen, personeelsbeheer in haar verschillende facetten, geëngageerde winkeliers die volledig achter het Demeter-idee staan, overtuigde verwerkers met een passie voor de premiumkwaliteit van Demeter en nog veel meer." Het grote engagement van veel mensen voor het biodynamische idee zal hem in herinnering blijven. Hij wenst zich "dat de invloed van het Demeter-merk ook over vijf tot zes jaar nog zichtbaar is en de bio-vakhandel zich als kwaliteitsvakhandel kan profileren."
Helemaal terugtrekken zal Achim Wagner zich niet. "Naast de ondersteuning van mensen die bescherming zoeken bij ons hier in Wetzlar houdt het thema waardigheid in al haar facetten mij bezig", schrijft hij. "Daarvoor zet ik me in voor een vereniging die ik mede opgericht heb." Meer daarover is te vinden op www.wuerdekompass.org. 'Waardigheid in bedrijven' en 'waardigheid en leiderschap' zijn aspecten die hem daarbij in het bijzonder interesseren. Het zou kunnen dat men hem ooit met betrekking tot deze onderwerpen weerziet.
Bron: Bio-Markt