Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Handelsevenementen geven beeld van bloeiende sector

4.836 bezoekers voor Eco Life Scandinavia & Nordic Organic Food Fair (+8%)

Met honderden van de nieuwste producten, een vol educatieprogramma, een drukbezette beursvloer en een inspirerende conferentie, verwelkomden Eco Life Scandinavië en de Nordic Organic Food Fair dit jaar 4.836 bezoekers uit 63 landen van 13 tot 14 november in MalmöMässan.

De belangrijkste handelsevenementen voor natuurlijke, biologische en duurzame voeding, drank, gezondheid, schoonheid en eco-producten kenden dit jaar een stijging in bezoekersaantallen van 8% (ten opzichte van 2018) - een bevestiging van het aanhoudende vertrouwen in de duurzame sector van Scandinavië en een verdere versterking van de Scandinavische regio als 'wereldkampioenen' in deze groeiende sector.

De statistieken spreken voor zich - met name 21% van de aanwezige inkopers meldde een bedrijfsuitgave van meer dan 500.000 euro en 13% meldde een uitgave van meer dan 5 miljoen euro. Onder hen bevonden zich toonaangevende vertegenwoordigers van Holland & Barrett, Life, Helsekost, 7-eleven Denemarken, Lidl, IKEA Food, Biomarket, Planet Organic, Midsona, Malmö Stad, Coop Denmark, Coop Sverige, Magasin du Nord, Aldi, Retail House, Naturkost en nog vele anderen.

Er waren zo'n 500 exposerende bedrijven, meer dan 50 sprekers in drie theaters, 226 persoonlijke ontmoetingen (gefaciliteerd door Enterprise Europe Network), twee live product pitching sessies (Holland & Barrett en Paradiset), het nieuwe Sustainability in Retail Forum, een nieuwe duurzame dranken- en veganistische sectie, plus de eerste 'Country of the Year' ceremonie van het evenement te zien, waardoor de show in 2019 de meest gevarieerde en inspirerende show tot nu toe is.

Daarnaast konden bezoekers in de Innovatiezone de nieuwste producten in de Innovation Zone bewonderen, waar ze konden uitzoeken wat er nieuw is op de markt en konden stemmen op hun favoriete 11 producten voor de Natural & Organic Awards Scandinavië. Nieuwe innovaties van WellAware Nutrition, Raw & Wild, Sweden Eco, The Ferment Project, Arctic Vita, Apimab, Cordero Organic, Hanegal, Nurme en Supergarden scoorden hoog bij bezoekers en juryleden en Coop Danmark en Life Europe werden uitgeroepen tot de eerste 'Retailers of the Year'. Voor de volledige resultaten kunt u terecht op www.ecolifeshow.com/noas-awards-2019  en www.ecolifeshow.com/retailer-awards-2019.

"De beste beurs tot nu toe"
Melina Viking, event manager voor Eco Life Scandinavië en de Nordic Organic Food Fair, is blij met het resultaat. "De beurs van 2019 was een groot succes en we kunnen niet gelukkiger zijn met de kwaliteit van de producten en met de bezoekers op de beursvloer. De natuurlijke en biologische markt is bloeiend, wat bewezen wordt door de toename van nieuwe inkopers in Scandinavië en daarbuiten die de nieuwste productinnovaties kwamen halen om te voldoen aan de vraag van de consument naar natuurlijke, duurzame en milieuvriendelijke producten.

"Een aantal van de uitspraken van onze exposanten en toonaangevende inkopers waren onder andere 'De beste beurs tot nu toe' en 'Kan niet wachten tot volgend jaar' - en veel exposanten zeiden dat ze graag opnieuw zouden willen reserveren voor volgend jaar. Er waren veel hoogtepunten, van Organic Denmark, dat een volledig duurzame stand bouwde op oude pallets, tot de ceremonie 'Who's Who in Green Beauty' in een staruimte en de lancering van het Sustainability in Retail Forum. Als je in de natuur-, biologische en duurzaamheidssector zit, moeten Eco Life Scandinavië en de Nordic Organic Food Fair op je agenda voor 2020 staan."

Over de hele beursvloer werd het evenement geprezen om zijn 'hoogwaardige' producten en 'nieuwe trends' in de sector. Ben Richardson-Hughes, NPD-technoloog bij Holland & Barrett, vat zijn bezoekervaring als volgt samen: "Eco Life Scandinavië is de enige plek die de volgende grote trends in de gezondheids- en wellness-sector laat zien. Het is een geweldige show die voorop loopt met producten."

Leif Zacho, CEO van Zacho Foods: "Ik bezoek Malmö elk jaar sinds het begin van de show. Dit jaar was veruit het beste en meest professionele jaar tot nu toe met meer nieuwe contacten dan ooit tevoren."

Margarida Bacelar, R&D manager bij Carealis Produtos Alimentares: "Het was een genoegen om dit jaar de Nordic Organic Food Fair te bezoeken. Het was een zeer aangenaam, rustig en goed gestructureerd evenement. De producten waren van hoge kwaliteit en de algemene show had een heel leuke sfeer." 

Manjuma Asheke van GLM: "Dit is mijn derde bezoek en dit jaar zijn er enkele mooie bedrijven geweest. Ik heb de producten gevonden die ik zocht - dit is echt de plek om te zien wat er nieuw is in de industrie."

Lena Kunelius van Ekolo & Ekolo Wholesale: "Ik heb de beurs elk jaar bezocht en ze overtreft mijn verwachtingen elke keer weer. Ik heb dit jaar nog meer leveranciers gevonden en heb zelfs enkele bestellingen geplaatst, dus ik ben erg blij met het resultaat."

LIVE Innovation Pitches
De populaire LIVE-innovatie pitches van Holland & Barrett en Paradiset vonden trokken in de staruimte een menigte. Voor het eerst waren er zoveel innovaties te melden dat het inkoopteam van Holland & Barrett ervoor koos om verder te praten met geselecteerde bedrijven, waaronder Biolat, Buynature Distribution, Farmavita d.o.o., FRUUU cosmetica, Hemptouch en Waxwrap. En WiSH van SEiMEi (Denemarken) werd gekozen om verdere gesprekken te voeren met het Paradiset-inkoopteam.

Amin Barrada, CEO van Buynature Distribution: "Bedankt voor de beste beurs waaraan ik tot nu toe heb deelgenomen. Ik heb een aantal contacten, bestellingen en dankzij uw beurs een potentiële nieuwe klant verzameld in de vorm van Nederland en Barrett Zweden."  

Onthoud de datum voor 2020
Eco Life Scandinavië en de Nordic Organic Food Fair keren op 11-12 november 2020 terug naar MalmöMässan. Voor meer informatie kunt u terecht op de website op www.ecolifescandinavia.com  en www.nordicorganicexpo.com.

Publicatiedatum: