Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Reactie Ronald van Marlen: "We steunen een merk dat zegt dat iets slechts gewoon moet stoppen"

RCC vindt anti-palmolie campagne van nieuw margarinemerk misleidend

De Reclame Code Commissie (RCC) vindt de anti-palmolie campagne van het nieuwe margarinemerk The Flower Farm misleidend, onjuist en ongenuanceerd, interpreteert EPOA. TFF moet de verpakkingen, televisiecommercial, video, social mediaberichten en website aanpassen.

The Flower Farm handelt zowel in strijd met de Nederlandse Reclame Code als met de Milieu Reclame Code, zo is in de uitspraak te lezen. Lees hier het bericht over de lancering van het merk.

Ronald van Marlen, van Organic Business Leadership Academy (OBLA), die op Linkedin reageert op een post van Nico Roozen van Solidaridad, zegt hierover het volgende: "We mogen niet zeggen: deze margarine bevat GEEN palmolie. Boeiend dat een NGO zich hiervoor leent. NGO’s gaan steeds meer samen met het regime aan tafel om 'dingen te verduurzamen' vanuit de 'impact theorie'.

Resultaat: NGO's raken locked-in en verliezen hun systemische veranderkracht. Ik ben zelf 30 jaar actief in biologische landbouw en heb de hele wereld bereisd en teelten gezien. Ik heb palmolie plantages gezien in Ghana en herinner me daar alleen maar beelden van Killing Field-monocultuur ecocide. En verduurzamen en Round Tables waar de bestaande ecocideplegers aan tafel zitten vertrouw ik niet.

Dus ik zou zeggen: welke naam de gerestylde margarine ook krijgt: smeren, smeren, smeren. Want we kopen geen margarine, maar we steunen een merk dat zegt dat iets slechts gewoon moet stoppen. En 'Merken met Moed' hebben we nodig..."

The Flower Farm heeft beroep aangekondigd tegen deze uitspraak. De zaak wordt naar verwachting op 3 december door het college van beroep behandeld. 

Bron: Marketing Tribune en Linkedin

Publicatiedatum: