Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hoe heeft Neleman ook zijn wijntransport fors verduurzaamd?

"We verpakken onze wijn één keer"

Neleman-wijn staat al te boek als een duurzaam en bewust wijnmerk. Maar oprichter Derrick Neleman wil meer. Ook het transport van de wijn werd daarom fors verduurzaamd. Hoe kreeg de  ondernemer dat voor elkaar?

Derrick Neleman wijst trots naar de nieuwe achterwand van zijn winkel in Zutphen. "Gemaakt van gerecycled kurk", zegt hij. Het wijnmerk besloot recentelijk om gebruikte kurken zelf in te gaan zamelen, omdat dat in Nederland nog niet gebeurde. Die kurken krijgen inmiddels verschillende nuttige herbestemmingen.

Duurzaamheid
Het typeert de mentaliteit van de enthousiaste ondernemer: altijd op zoek naar kansen om te verduurzamen, altijd op zoek naar manieren om dingen net even anders te doen. "Als je met z'n allen het idee hebt dat je iets uitzonderlijks aan het doen bent, kun je ook uitzonderlijk worden." Die overtuiging zorgt ervoor dat Neleman zo duurzaam mogelijk invulling probeert te geven aan alle aspecten van zijn bedrijf.

Elektrische auto's en fietskoeriers
Het was dan ook een logische stap voor Neleman om de CO2-uitstoot van zijn bedrijf zo ver mogelijk terug te dringen. Transport bleek een goed startpunt. Ruim een kwart van de totale CO2-uitstoot in Nederland wordt veroorzaakt door de transport- en mobiliteitssector, bleek vorig jaar uit een onderzoek van CE Delft. Verduurzaming van mobiliteit en transport is daarom één van de speerpunten van het Nationaal Klimaatakkoord.

Neleman heeft hier al belangrijke slagen in gemaakt. Zo schafte hij zowel een elektrische auto als een elektrische bestelbus aan: de Renault Zoë en de Renault Kangoo ZE om emissievrij te kunnen leveren rondom de winkel in Zutphen. Ook heeft hij een Tesla voor ritten door het hele land. "We hebben de eerste 35.000 elektrische kilometers al afgelegd", vertelt hij.

Daarnaast sloeg het bedrijf de handen ineen met Fietskoeriers.nl, een partij die per fiets (en dus emissievrij) pakketjes rondbrengt in meer dan 30 Nederlandse steden. "Dat vinden wij een erg sympathiek en belangrijk initiatief", vertelt Neleman. "Luchtvervuiling in de stad wordt een steeds groter probleem. Dat kan anders."

Fietskoeriers.nl haalt de wijn op bij Nelemans magazijn in Amsterdam met bestelbusjes die op groen gas rijden. De wijn wordt afgeleverd bij een centrale hub in Nieuwegein, waarna het, ook met voertuigen op groen gas, naar de verschillende steden wordt gereden. Per fiets vindt de wijn uiteindelijk zijn weg naar de consument.

CO2-uitstoot compenseren
Met deze simpele ingrepen slaagde Neleman erin om duizenden kilometers aan transportbewegingen fors te verduurzamen. Het transport van de wijngaard in Valencia naar het magazijn in Amsterdam bleek echter een lastiger verhaal. "Het is simpelweg nog niet mogelijk om transport over zulke afstanden op een duurzame manier te doen", legt hij uit. "Elektrische trucks of trucks op waterstof zijn weliswaar in ontwikkeling, maar nog niet klaar voor de markt. We hebben zelfs nog onderzocht of we onze wijn per zeilschip konden vervoeren, maar ook dat bleek niet mogelijk."

Daarom besloot Neleman deze CO2-uitstoot te compenseren totdat er betere alternatieven voorhanden zijn. "Als die alternatieven er zijn, ben ik bereid om er meer voor te betalen. Voor nu hebben we berekend dat we voor elke 173 flessen die we produceren, één boom planten in het natuurpark rondom onze wijngaarden."

In één keer verpakken
Hoewel duurzaam transport over lange afstanden vooralsnog lastig is, slaagde Neleman er toch in om al een belangrijke verduurzamingsslag te maken. "We verpakken onze wijn één keer. Zoals we het vervoeren, leveren we het dus ook af bij de consument", legt hij uit. "Dat scheelt enorm in je grondstoffenverbruik en is een belangrijk verschil met andere retailers."

Gas erop
Tot nu toe staat duurzaamheid voor Neleman gelijk aan hogere kosten, erkent hij. Dat kan voor veel bedrijven een reden zijn om niet met duurzaamheid aan de slag te gaan. Toch raadt Neleman aan om dat juist wel te doen, want duurzaamheid is ook een kans. "Uiteindelijk moet je jezelf de vraag stellen: wat voor bedrijf wil ik zijn? Een goed merk neemt de consument mee in zijn belevingswereld. Door bij te dragen aan een beweging en door constant te innoveren, onderscheid je jezelf. Daar ligt je kracht en dus uiteindelijk ook je verdienmodel. Duurzaamheid betaalt zich uit op de lange termijn, daar geloof ik heilig in."

"Het is een kwestie van dingen gewoon doen. Met de blote billen in het koude water springen", besluit hij. "Als je iets met overtuiging doet en er voor durft te gaan, is succes een logisch gevolg. Lukt iets niet? Stop er dan gewoon mee. Lukt het wel? Gas erop."

Wijnmerk Neleman vierde dit voorjaar zijn 5-jarig jubileum, maar is nu al een internationaal bekende naam. Het wijnmerk produceert zijn eigen biologische en veganistische wijn in Valencia en verkoopt die via een webwinkel. In Nederland heeft Neleman een brandstore in Zutphen en opent begin volgend jaar een brandstore in Utrecht. Daarnaast is de wijn te vinden in de schappen van ruim 60 wijnspeciaalzaken, in diverse Nederlandse horeca en is wereldwijd in 15 landen verkrijgbaar. Triodos Bank financiert Neleman Wijnen.

Bron: Triodos

Publicatiedatum: