Uitgaven aan biologische AGF in Spaanse retail bedragen slechts 1% van totaal

Ondanks het feit dat biologische producten onder invloed van de groeiende consumentenvraag steeds vaker te vinden zijn in Spaanse supermarkten, bedraagt hun aandeel slechts 0,5% van de totale AGF-afdeling en vertegenwoordigt hun omzet maar 1% van de totale uitgaven op deze afdeling. Volgens cijfers van adviesbureau Iri werden er tot en met februari 2019 16.329 ton biologische AGF verkocht in Spaanse supermarkten. In dezelfde periode bedroeg het totale volume van de afdeling 3,5 mln ton. De waarde die de biologische producten genereerden was €61,3 mln ten opzichte van de €5,8 mld die werd gegenereerd door de totale AGF-afdeling.

Fruit vertegenwoordigde 53,8% van het volume en 55,5% van de waarde, met biologische bananen als meest verkochte categorie, gevolgd door biologische appelen en avocado's. Uit cijfers blijkt dat er in 2018 bijna 13.500 ton biologische bananen werden verkocht, wat een stijging van 11% ten opzichte van het jaar daarvoor inhoudt. Leveranciers zoals Fructícola Empordà, Única Fresh, Grupo Fernández en Grupo Lorenzo werken aan de omschakeling naar biologische appelen. Biologische Italiaanse appelen zijn goed vertegenwoordigd dankzij de inzet van bedrijven als VOG. Het biologische avocadoareaal in Spanje groeit eveneens. 

Binnen het biologische groentensegment zijn tomaten het meest verkocht product, Dit geldt overigens ook voor de conventionele categorie. De waarde van de omzet vertegenwoordigde 18,8% van de de totale uitgaven. Daarna komen biologische paprika's, die drie plaatsen gestegen zijn ten opzichte van vorig jaar en biologische prei komt op de derde plaats. 

 

Bron: alimarket.es


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven