Noorse markt bio-fruit verzadigd

Telers werd opgedragen om meer biologische groenten en fruit te telen maar de consumenten kopen het niet. In plaats daarvan wordt het als gewoon fruit verkocht. Lars J. Nå: “Ik verlies zo’n 80 cent per kilo.”

Het pruimenseizoen is dit jaar bijzonder goed. Volgens Bama (de grootste AGF-distributeur van Noorwegen) is er al 400 ton meer dan normaal geoogst. Ook bij biologische teler Lars J. Nå was het druk: “Het is een heel goed seizoen. Ik heb al zo’n 15 ton geoogst en daar komt waarschijnlijk nog drie ton bij.”

Maar een recordaantal pruimen is niet meteen goed nieuws voor de biologische telers.

Biologisch wordt niet verkocht

Bij Hardanger Fjordfrukt, in het westen van Noorwegen, ervaren ze moeilijkheden met het verkopen van de biologische pruimen. Als de biologische pruimen niet worden besteld, worden ze, door hun korte houdbaarheid, verpakt en verkocht als gewone pruimen.

Algemeen directeur Sigbjørn Brusletto: “Tot nu toe is er 37 ton aan biologische pruimen binnengekomen, waarvan slechts 3,8 ton daadwerkelijk als biologisch verkocht is.”

Daarmee lijkt het erop dat de trend van vorig jaar doorzet. In 2018 werd slechts een vierde deel van de biologische pruimen in Noorwegen als biologisch verkocht. Nå: “Tussen 2015 en 2017 steeg de omzet van biologisch fruit met 40 procent, maar vorig jaar sloeg het om. Ik vind het verrassend omdat er nu zo veel milieubewuste consumenten zijn.”

Veel verlies

Biologische pruimen kosten gemiddeld 25 procent meer dan gewone pruimen. Als 90 procent van de biologische pruimen uit Hardanger verkocht worden als gewone pruimen, voelen biologische telers dat in hun portemonnee. Nå: “Ik verlies iets meer dan 80 cent per kilo. Totaal gaat het voor mij om een verlies van rond de 14.000 euro. Dat geld had het extra werk van het biologisch telen moeten compenseren.”

Weinig interesse

Het is aan de supermarkten of ze gewone of biologische pruimen inkopen. Dit jaar verwacht Bama 1400 ton pruimen te leveren. Hiervan is slechts 40 ton biologisch.

Commercieel directeur Pia Gulbrandsen: “De interesse voor biologische groente en fruit is niet bijzonder groot in Noorwegen. De verkoop ligt rond de 2,5 procent. Het lijkt erop dat consumenten tevreden zijn met het kopen van gewone groente en fruit.”

Niet terug te vinden in de winkel

Økologisk Norge, een organisatie die biologisch eten en biologische landbouw promoot, is van mening dat de verkoop daalt omdat de producten niet terug te vinden zijn in de winkel. Directeur Børre Solberg: “De biologische telers krijgen te horen dat consumenten hun groente en fruit niet willen hebben, maar dat klopt niet. De telers die via alternatieve kanalen verkopen, merken juist veel interesse. We denken dat consumenten niet weten dat er ook biologische producten bestaan.”

In 2010 stelde het Noorse parlement als doel dat 15 procent van de teelt en consumptie biologisch zou moeten zijn in 2020. In 2018 werd de doelstelling geschrapt. Økologisk Norge vraagt nu om concrete en gekwantificeerde doelstellingen. Solberg: “Er moeten duidelijke maatregelen worden genomen zodat de consument weet dat er ook biologische groenten en fruit in de winkel ligt.”

Wat de oorzaak is van de afnemende interesse in biologische groente en fruit, weet niemand.

Sigbjørn Brusletto: “Noren lijken meer geïnteresseerd in lokaal geteelde groente dan in biologische groenten. Bovendien hebben ze veel vertrouwen in de kwaliteit van groente en fruit dat in Noorwegen geteeld is. Zelfs zo veel dat ze niet het gevoel hebben dat er een verschil is. Dat leidt ertoe dat ze niet bereid zijn om er meer voor te betalen.”

 

Bron: nrk.no


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven