Steeds meer biobased verpakkingen op de markt

Door aangescherpte milieuwetgeving en de vraag naar groene verpakkingen vanuit de consument worden bedrijven genoodzaakt om na te denken over duurzame, circulaire verpakkingen, in plaats van traditionele kunststoffen. Een trend is dat er steeds meer biobased verpakkingen op de markt komen.

Zo worden de producten van Naturelle, onderdeel van de biologische groente en fruithandel The Greenery, verpakt in biobased karton. De duurzame verpakking is verrijkt met tomatenvezels, afkomstig van tomatenplanten die na het oogsten worden gecomposteerd. Op deze manier wordt de plantenreststroom ingezet voor de productie van recyclebaar massief karton. Grondstoffen worden maximaal hergebruikt en zo draagt de groothandel bij aan de circulaire economie.

De kansen voor een verdere groei van recycling liggen vooral bij kunststof verpakkingsafval, met name in het segment bio-based, niet biologisch afbreekbare 'drop in' kunststoffen zoals bio-PET, bio-PE en PEF. Deze bio-kunststoffen passen goed in het huidige productie- en recyclingproces, omdat het hernieuwbaar is. Bovendien wordt door de korte koolstofcyclus biomassa als CO2-neutraal gezien. Mede hierdoor heeft de verpakkingsindustrie de bio-kunststoffen enthousiast omarmd.

De meest recente cijfers zijn afkomstig van European Bioplastics (november 2016). Zij voorspellen dat er een flinke groei van 4,2 miljoen ton in 2016 naar 6,1 miljoen ton in 2021 in Europa plaatsvindt. Ondanks het enthousiasme is het aandeel biobased grondstof of biologisch afbreekbare kunststoffen nog zeer klein, binnen de totale productie van kunststoffen: het percentage zweeft rond de 1 procent van de totale wereldwijde kunststofproductie.

Klik hier om verder te lezen

Bron: Marketingfacts

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven