Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ProVeg:

"Stop discriminatie plantaardige melk via BTW en etikettering in de EU"

ProVeg roept op een einde te maken aan het EU-verbod om plantaardige melk met de term ‘melk’ te etiketteren. Ook hekelt ProVeg de ongelijke btw-tarieven in sommige EU-landen op plantaardige melk in vergelijking met lagere tarieven voor koemelk.

‘Sojamelk’ en ‘amandelyoghurt’ zijn al tientallen jaren een begrip in Europa. Toch is het door de EU verboden om plantaardige zuivelproducten op de markt te brengen met voor de consument herkenbare namen. In de EU moeten ze gelabeld worden met minder duidelijke benamingen als ‘drink’ of ‘drank’. Landen zoals China, Zuid-Afrika en India zijn liberaler: daar mogen plantaardige alternatieven wel worden vermarkt als 'sojamelk'. ProVeg wil dat de EU deze onnodige wetgeving terugdraait.

In meerdere EU-lidstaten is de BTW op plantaardige melk hoger dan op koemelk. Zo is in Spanje de BTW op sojamelk 10%, maar slechts 4% op koemelk. Dit betekent een 150% hogere BTW op plantaardige melk. In Duitsland en Italië gaat het om respectievelijk 171% en 450% hogere BTW op de plantaardige variant. Dit ondanks het feit dat de zuivelindustrie een belangrijke bijdrage levert aan klimaatverandering, waarbij de productie van één liter koemelk meer dan 22 keer meer water en ongeveer 12 keer meer land nodig heeft en drie keer meer broeikasgasemissies uitstoot dan één liter sojamelk. In Nederland gelden overigens wel gelijke belastingtarieven voor plantaardige en dierlijke melk.

De oproep van ProVeg om een ​​einde te maken aan de discriminatie van plantaardige melk via etikettering en BTW valt samen met de lancering van een nieuw rapport over plantaardige melk. Het vandaag gepubliceerde rapport onderzoekt voedingswaarden, marktgegevens, wettelijke kaders en de milieueffecten van plantaardige melk in vergelijking met koemelk. Zo wordt voorspeld dat de plantaardige zuivelmarkt in 2024 een grootte van $38 miljard zal bereiken. Het is daarmee het meest succesvolle segment binnen de snel groeiende veganistische markt. 

“We dringen er bij de Nederlandse overheid en het Europees Parlement op aan om het speelveld gelijk te maken door plantaardige melk te belasten tegen hetzelfde tarief als koemelk - op zijn minst. Mensen leveren consumentenrechten in en betalen letterlijk een hogere prijs voor het willen beschermen van onze planeet,” zegt Veerle Vrindts, directeur van ProVeg Nederland.

“We zitten midden in een klimaatcrisis, terwijl dit onnodige etiketterings- en btw-beleid plantaardige innovatie en concurrentie belemmert. Het is oneerlijk en onrechtvaardig en moet dringend worden uitgebannen als we serieus vooruitgang willen boeken met de beperking van klimaatverandering."

“In plaats van zuivelproducten waarvan we weten dat ze zo schadelijk zijn voor onze planeet te bevoordelen, zou de Nederlandse overheid zich in het Europees Parlement hard moeten maken voor steun aan duurzamere alternatieven zoals plantaardige melk.”

Lees het Plant Milk Report

Publicatiedatum: