Westhof Bio-Gemüse sluit hoofdfase bio-suikermaïsoogst deze week af

"Bij suikermaïs is de typische vacuümverpakking nog steeds populair"

In het noorden van Duitsland is er dit jaar sprake van een gemiddelde oogst bij bio-suikermaïs. Het zomerweer had geen buitengewone invloed op de oogst en ook niet op de kwaliteit van het product, weet men bij Westhof Bio-Gemüse. "De vraag naar suikermaïs bio-suikermaïs neemt continu toe, vooral echter in de retail en de discounters", aldus directeur Rainer Carstens.

De vraag naar bio-suikermaïs is maar moeilijk te dekken, weet Rainer. "Daarom kunnen we ook geen diepvriesproducten aanbieden, terwijl dit bij andere groentensoorten tot onze sterke punten hoort." Het grootste deel van de producten wordt tijdens het barbecueseizoen, van week 15 tot en met 45, verkocht. De oogst vindt tussen week 33 en 45 plaats: "We hebben onze eigen, voor het eerst biodynamisch geteelde suikermaïs in week 39 van de akkers gehaald. Deze week zullen we de hoofdfase van de oogst afsluiten."

Er zijn veel veranderingen op het gebied van verpakkingen – niet alleen wat betreft materiaal, maar ook wat betreft de grootte. Kleinere huishoudens hebben in veel gevallen ook kleinere verpakkingsgroottes tot gevolgd. Bij trendproducten zoals bessen gaat het eerder in de richting van grotere eenheden. Bij suikermaïs is nog steeds de typische vacuümverpakking populair: "We bieden verpakkingen met twee en drie stuks aan, elk met een gewicht van minstens 400 gram. Om andere groottes of bijvoorbeeld verse suikermaïs werd tot nu toe niet gevraagd."

Een ander product dat aan populariteit wint en overwegend vacuümverpakt op de markt te vinden is, is de rode biet. Westhof Bio verwerkt dit product eveneens. "Verse rode bieten bereiden gaat met aanzienlijk veel werk gepaard voor de consument. Door het koken en vacumeren zijn rode bieten het hele jaar door verkrijgbaar en makkelijk te verwerken – bovendien verkleuren ook de vingers niet." De verlengde houdbaarheid is ook bij suikermaïs een doorslaggevende factor voor de verpakkingswijze.

Rode bieten duiken op veel plaatsen weer op het menu op, als nationaal 'superfood'. Deze trend merkt ook Rainer: "We zien een afzetstijging door 'innovatieve' receptideeën in de media. Zo kan iedere consument een toepassingswijze vinden die goed smaakt. Dat zorgt ervoor dat mensen zin krijgen eens iets nieuws te koken - ook met 'oude' groentensoorten."

Voor meer informatie:

Rainer Carstens
Westhof Bio-Gemüse GmbH & Co. KG
Zum Westhof 6
D-25764 Friedrichsgabekoog
+49 4839-9535-26 
r.carstens@westhof-bio.de
www.westhof-biohandel.de 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven