Met de opening van de eigen bio-vakmarkt 'Naturkind' maakt Duitslands grootste retailer Edeka haar entree in de groeiende bio-handel. In Hamburg en in het Beierse Dinkelsbühl zijn vorige week de eerste zelfstandige Naturkind-biomarkten geopend, deelde Edeka mee. In Hamburg Altona zal de levensmiddelproducent bijna 7000 bio-producten verkopen. Daarmee concurreert Edeka met bio-supermarkten als Alnatura en Denn's.
Bio-producten zijn al lang op de massamarkt aangekomen. Zowel biologische ketens alsook conventionele supermarkten en discounters dringen zich op de markt. Bio groeit ten gunste van de Duitsers. In 2018 gaven Duitsers in totaal 10,9 miljard euro aan bio-levensmiddelen uit, meer dan in ieder ander EU-land.
Concurrentiestrijd om klanten
Lidl heeft aan het begin van het jaar vrijwel alle zuivelproducten van haar bio eigenmerk van het tot nu toe vooral in de vakhandel te vinden Bioland-keurmerk voorzien – en daarmee de concurrentiestrijd om milieubewuste klanten aangewakkerd.
Edeka hoopt met Naturkind vooral op nieuwe klanten: "Veel consumenten die geïnteresseerd zijn in bio kopen doelgericht bij speciaalzaken. Daarom zijn we ervan overtuigd dat Naturkind een nieuwe clientèle bereiken kan", aldus Stefan Giese, directeur van Edeka Nord.
Het besluit om eigen bio-winkels op te richten en niet het assortiment in de Edeka-filialen uit te breiden, heeft twee redenen, vertelt marketingdirecteur Claas Meinecke: aan de ene kant worden er tot nu toe nauwelijks of zelfs helemaal geen producten van bio-verenigingen aan supermarkten geleverd. Aan de andere kant willen kopers die waarde aan bio-kwaliteit hechten een minder breed assortiment dan in gebruikelijke supermarkten.
Voor meer informatie: www.naturkind.de
Bron: FAZ