“Duurzaam telen is een verantwoordelijkheid voor de hele keten. Alle schakels moeten dan ook bijdragen in de kosten daarvan”, stelt Herman van Bekkem, campagneleider Landbouw bij Greenpeace Nederland, meldt NFO. Hij licht dit toe naar aanleiding van de enquête die Greenpeace vorige week onder alle keurmerkhouders van PlanetProof heeft laten verspreiden. Daarin vraagt de milieuorganisatie in hoeverre boeren en telers hun inspanningen beloond zien met een meerprijs voor hun geleverd product. “Uit het veld horen we dat dit lang niet altijd het geval is”, licht de campagneleider toe.
Met de uitkomst van de enquête, die naar verwachting over enkele weken is geanalyseerd, gaat Greenpeace weer in gesprek met de Nederlandse supermarkten. “De respons op de enquête is groot. We willen weten hoe de vork in de steel zit. Want telers moeten een meerprijs krijgen om in ieder geval hun extra kosten grotendeels vergoed te krijgen”, vindt Van Bekkem. “We zijn vanaf 2016 regelmatig met elkaar in gesprek. Toen hebben we afgesproken dat de supermarkten hun aandeel biologisch product in de schappen verhogen en de andere producten verder verduurzamen. PlanetProof is voor ons een heel interessante manier om dat te realiseren.”
Desgevraagd geeft alleen Lidl aan wat het beleid is ten aanzien van PlanetProof. Voor de verduurzaming van producten staat geen vaste meerprijs, stelt een woordvoerder. Maar Lidl is continu in gesprek met leveranciers wat daarvoor nodig is. Als dat een meerprijs is, gaan de inkopers in gesprek met de leverancier. Dat hoeft volgens Lidl geen PlanetProof te zijn, maar mag ook een gelijkwaardig alternatief zijn.
Bron: NFO

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
- Fotoreportage BioXpo - Veel nieuwe producten bij de Nederlandse exposanten
- Machandel nu volledig in Britse handen
- Druiventuin in de verkoop, maar telers stoppen (nog) niet
Top 5 - afgelopen maand
- Annette Harberink vertrekt van Natuurderij Keizersrande
- Europees parlement stemt met grote meerderheid voor marktgestuurde stimulering van bio-landbouw
- Zenderense Es behaalt Skal-certificaat
- Boeren roepen burgers op om poep en plas te doneren
- "Honger in Afrika indirect gevolg van steeds meer biologische producten eten"
Greenpeace spreekt supermarkten aan op meerprijs PlanetProof
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-18 Eerste Ekoplaza Foodmarqt opent 21 mei in Amsterdam
- 2022-05-18 Kosten gezinsmaaltijdbox jaarlijks gemiddeld €2.477
- 2022-05-13 Lidl opent haar nieuwste duurzame distributiecentrum in Almere
- 2022-05-12 Frankrijk: Carrefour viert 30 jaar sinds eerste biologische product
- 2022-05-12 Van fast fashion naar slow food bij Ekoplaza Alkmaar
- 2022-05-12 'De mooiste boodschap is bio'
- 2022-05-10 Pilot True Price Winkelformat in de biologische speciaalzaak gestart
- 2022-05-09 Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in folders
- 2022-05-06 "Ecologie en economie gaan bij ons hand in hand"
- 2022-05-02 Kabinet maakt einde aan misleidende 'van-voor' prijzen in supermarkten
- 2022-05-02 Bio-branche laat zich zien tijdens AH Beter eten Festival
- 2022-04-29 Odin Bezorgdienst breidt uit naar het noorden
- 2022-04-29 AH gaat komende maandag over op herbruikbare verszakjes voor AGF
- 2022-04-26 "Wildgroei aan duurzaamheidskeurmerken in de supermarkt"
- 2022-04-26 BELhaize producten en markten zetten lokale leveranciers Delhaize in de kijker
- 2022-04-25 De Aanzet neemt afscheid van Maarten, Jos en Laura
- 2022-04-21 AH-klanten met premium abonnement kopen fors meer bio-producten
- 2022-04-20 Biologisch keurmerk laat sterke groei zien over 2021
- 2022-04-15 Carrefour past blockchaintechnologie toe op AGF-producten van het bio-huismerk
- 2022-04-14 Zijn biologische producten gezonder?