Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Biologisch goed voor 25% van de bestedingen

Nederlanders spendeerden €4,9 miljard aan duurzaam geproduceerd voedsel in 2018

Nederlanders kiezen steeds vaker voor voedsel dat voorzien is van een duurzaamheidskeurmerk. In 2018 kochten huishoudens voor 4,9 miljard euro aan dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. Het marktaandeel van duurzaam voedsel kwam daarmee vorig jaar uit op 11% van de totale bestedingen aan voedsel in Nederland. Dit staat in de Monitor Duurzaam Voedsel 2018, die minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit donderdag 3 oktober naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.  

Uit de monitor blijkt dat de Nederlanders in 2018 4,9 miljard euro besteedden aan duurzamer geproduceerd voedsel: een toename van 7% ten opzichte van 2017. Duurzamer geproduceerd voedsel is voor de consument herkenbaar als het een duurzaamheidskenmerk heeft. Consumenten besteden in 2018 het meest aan het 'Beter Leven' keurmerk (ruim 1,6 miljard euro), gevolgd door Biologisch (ruim 1,3 miljard euro) en UTZ Certified (ruim 1,0 miljard euro). Binnen de bestedingen aan duurzaam voedsel inclusief stapeling vertegenwoordigt Beter Leven keurmerk 32% van de bestedingen gevolgd door Biologisch (25%).

Eieren was de productgroep met de grootste relatieve stijging in omzet voor duurzaam voedsel in 2018 (25%). Dit heeft te maken met een herstel in aanbod van Eieren met een duurzaamheidskeurmerk na de fipronilaffaire en de ophokplicht in het voorgaande jaar. Koffie en thee (+105 miljoen euro), houdbare producten (+€ 59 miljoen) en vis (+46 miljoen euro) waren de productgroepen met de grootste absolute stijging van 2017 naar 2018.

Bij Vlees en vleeswaren heeft de groei van omzet met een duurzaamheidskeurmerk zich in 2018 niet doorgezet (1.404 miljoen euro, -1% groei ten opzichte van 2017). Sinds 2014 hebben de bestedingen aan Vlees en vleeswaren met een keurmerk jaarlijks een groei tussen 19% en 102% gekend die vooral gedreven werd door de groei in supermarkten. In 2018 dragen nagenoeg alle gekoelde vlees- en vleeswaren van varken in supermarkten een keurmerk. Daar lijkt er sprake te zijn van het bereiken van het plafond.

De Monitor Duurzaam Voedsel is een jaarlijkse publicatie van Wageningen Economic Research in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Gebaseerd op een steekproef wordt met de monitor inzicht verkregen in de bestedingen van de Nederlanders aan duurzamer geproduceerd voedsel in supermarkten, foodservices en speciaalzaken.

Op Agrimatie is de volgende toelichting gepubliceerd over biologisch:

Biologisch voedsel blijft populair bij de consument

De consumptie van biologische producten blijft toenemen. Een groter aanbod gecertificeerde producten, veranderende consumentenvoorkeuren door meer aandacht voor duurzaam en gezond, maar ook prijsveranderingen kunnen in potentie de groei in bestedingen aan biologisch verklaren. Het merendeel van de bestedingen vindt plaats in de supermarkt, vooral door het ruime aanbod van biologische producten. 

De bestedingen aan biologische voedingsmiddelen zitten in de lift. Eerdere onderzoeken naar de bestedingen aan biologische producten gaven een jaarlijkse stijging aan soms tot 20% in de periode 2010-2015. Tussen 2015 en 2016 is de omzet van biologische producten met 8% gestegen. In 2017 en 2018 is deze stijging 5%. Dit is gemeten bij een steekproef bestaande uit ruim 70% van de supermarkten (o.b.v. marktaandeel in het supermarktkanaal), alle speciaalzaken voor duurzame voeding en de gehele buitenhuishoudelijke markt (horeca, catering). De steekproefomzetten bedroegen 1.255 miljoen euro in 2017 en 1.322 miljoen euro in 2018. Het marktaandeel van biologische producten neemt dan ook toe, maar blijft met 3% relatief beperkt.

Zuivel is met 20% van de bestedingen de meest verkochte productgroepen binnen het biologische segment, gevolgd door Houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig (18%). De meeste bestedingen aan biologisch voedsel vinden plaats in supermarkten: 749 miljoen euro. De speciaalzaken voor duurzame, vooral biologische, voeding zijn met een omzet van 322 miljoen euro een ander belangrijk kanaal voor de afzet van biologische voeding. De buitenhuishoudelijke markt (horeca, catering e.d.) is goed voor een omzet van 252 miljoen euro.

Wageningen Economic Research schat dat in 2018 consumenten in totaal voor ruim 1,6 miljard euro uitgaven aan biologisch voedsel in Nederland. Dit is inclusief 30% supermarkten, boerenmarkten en online, die niet meegenomen zijn in de bovenstaande steekproef.  

De Monitor Duurzaam Voedsel 2018 is voor iedereen te zien op www.agrimatie.nl.

Publicatiedatum: