Duitsland: Platform opgericht om broederhanen beter te verkopen

Het vlees van broederhanen en van hanen van dubbeldoelrassen is geen hardloper op de Duitse markt. Coördinatie moet nu de afzet verbeteren. 

Als alternatief voor het doden van kuikens mesten de bedrijven die aangesloten zijn bij het Bruderhahn Initiative Deutschland e.V. (BID) de mannelijke kuikens uit de leghennenlijnen vet en verkopen vervolgens eieren en vlees. Tegelijkertijd kweekt 'Ökologische Tierzucht gGmbH' (ÖTZ) dubbeldoelrassen die ook zowel voor het leggen van eieren als voor het vlees gebruikt worden.

Terwijl de bio-eieren zonder kuikendoding goed verkopen, blijft de afzet van het hanenvlees achter. BID en ÖTZ hebben daarom het coördinatiebureau  Broederhaanvlees verkoop – kweek, handel, gastronomie opgericht. Deze moet kwekers bij de afzet van hun haanproducten en geïnteresseerde handelaren en gastronomen ondersteunen bij de zoektocht naar geschikte leveranciers. Daarbij moet het bureau fungeren als een platform voor de uitwisseling van vraag en aanbod.

Scholing voor de bio-handel gepland
Op de aankomende bio-vakbeurzen en de opendeurdagen van de groothandelaren willen BID en ÖTZ zich gezamenlijk aan het thema hanenvleesverkoop wijden. Nog voor 2019 staan er scholingen gepland voor de bio-handel, waarin de noodzakelijkheid van een biologische dierenkweek uitgelegd wordt en de vereiste productkennis rondom het thema broederhaanvlees wordt overgebracht –met proeverijen.

Bron: bio-markt


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven