Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Iets goeds doen, terwijl je snackt?

Tholen - Marco Mega, voedseltechnoloog, is in 2018 gestart met Food Space. Een start-up die in juni dit jaar op de markt kwam met twee verschillende snackrepen met banaan als basis: de Banabar Cacao & Hazelnut en Goji & Chia.

"Het idee voor dit product is eigenlijk ontstaan omdat ik als voedseltechnoloog en iemand die graag zelf snackrepen eet, elke keer dezelfde dadel- en granola-repen aan het eten was. Ik besloot daarom een alternatief te creëren. Na diepgaand onderzoek naar de verschillende ingrediënten die als basis zouden kunnen dienen voor mijn repen, kwam ik al snel uit op gedroogde banaan. Ik heb hiermee geëxperimenteerd en de eindproducten door mensen laten proeven en ze vonden de repen die ik had gemaakt lekker.", vertelt Marco.

Verleden jaar zomer deed Lidl een oproep om 'FutureGoods' - vernieuwende, gezonde of duurzame producten - te pitchen en Food Space heeft hieraan gehoor gegeven. “Uiteindelijk werden we, samen met 11 andere bedrijven, geselecteerd voor de FutureGoods Week in juni. Een week lang hebben de Banabars schapruimte gekregen in alle Lidl-filialen. Ook hebben we via Lidl begeleiding gekregen voor de productie van onze repen. We hebben hier ontzettend veel van geleerd en onze producten hebben veel aandacht gekregen. En zo is het allemaal een beetje begonnen: het ontwikkelen van het product, het produceren en het op de markt brengen. Een proces van ongeveer 6 maanden."

Volgens Marco onderscheidt Banabar zich van de andere repen omdat ze de enige zijn die biologische banaan als basis heeft. Daarnaast hebben ze ook een sterke sociale - en ecologische missie. “Om de sociale positie van de biologische bananenboeren en het milieu in Ecuador te verbeteren gaat 1% van onze opbrengst naar een project om de bananenboeren met wie werken te ondersteunen.", vertelt hij.

Marco legt uit waarom hij heeft gekozen voor de smaken Cacao & Hazelnut en Goji & Chia. "Ik wilde de twee repen, ondanks de basis van 45% - 50% gedroogde bananen, zo verschillend mogelijk van smaak en textuur maken, dus daarom heb ik aan de ene kant gekozen voor de Cacao & Hazelnoot-reep die iets krokanter en wat rijker van smaak is. De Goji & Chia-reep is daarentegen iets frisser en pittiger van smaak en de textuur is wat zachter. Om de repen deze smaken te geven, moest ik veel experimenteren en de juiste ingrediënten met elkaar combineren. Je moet er als het ware mee spelen."

De repen zijn te bestellen via de website www.banabar.com.  Daarnaast zijn ze ook te koop bij de Natuurwinkel in Rotterdam en in Culemborg. Foodspace is aan het kijken of ze de producten op de Italiaanse markt en daarna op Britse en Duitse markt kunnen brengen. Ook is Marco van plan om volgend jaar nieuwe smaken te introduceren voor Banabar en om de productlijn uit te breiden. Daarnaast werkt hij aan een nieuwe vleesvervanger. Banabar heeft de ambitie om de bestverkopende bio-snackreep in Europa te worden. Hun motto is tenslotte "Do good, while snacking". Hoe meer repen ze verkopen, hoe meer geld ze kunnen stoppen in hun project voor de biologische bananenboeren in Ecuador.

Voor meer informatie
Marco Mega
Foodspace
hello@banabar.com
www.banabar.com