Gehele slachtprocedure voor publiek te volgen

Sonnberg investeert 8,5 miljoen euro

Op zondag 8 september zal in het Oostenrijkse Unterweißenbach een nieuw bio-slachthuis voor alleen maar runderen geopend worden. De firma Sonnberg Biofleisch investeert hier 8,5 miljoen euro in. "We zaten bij ons bedrijf in de Almstraße tegen onze capaciteitsgrenzen aan", zegt directeur Manfred Huber. Met de nieuwbouw worden tegelijkertijd nieuwe standaarden gezet in de behandeling van de runderen die geslacht gaan worden.

Minder stress voor dieren
De nieuwbouw zal rustiger en stressvrijer worden voor de dieren. Zo is er voor een slipvrije vloer gezorgd, die richting het slachtgedeelte licht omhoog loopt. Daar brandt helder licht, wat de dieren automatisch aantrekt. In de stal is er geen kletterend metaal en zijn er geen scherpe hoeken.

Uurprestatie: 15 runderen
Zowel bij het slachten alsook in de productie werkt Sonnberg Biofleisch enkel met vakkrachten die in vaste dienst zijn. Ze worden speciaal geschoold om de hoge eisen die het bedrijf aan dierenwelzijn en vleeskwaliteit stelt te vervullen. De uurprestatie in het nieuwe slachthuis is beperkt tot vijftien runderen. "Zo is er voldoende tijd om een goede verdoving voor het slachten te garanderen", zegt Manfred. "We geven alle betrokkenen de tijd die nodig is om met respect voor levende wezens alle noodzakelijke stappen behoedzaam en precies uit te voeren."

Knowhow uit Schleswig-Holstein
Alle benodigde kennis voor de geplande manier van werken heeft de directeur van Sonnberg Biofleisch bij het 'Beratungs- und Schulungsinstitut für Tierschutz bei Transport und Schlachtung' (BSI Schwarzenbek) in Schleswig-Holstein opgedaan. Daarnaast is er binnen het bedrijf een eigen functionaris voor dierenwelzijn, die alle procedures continue controleert.

Geen toeristenattractie
Het nieuwe runderslachthuis moest van Manfred 'transparant' worden. Daarom zal het op bepaalde bezoekersdagen vanaf september mogelijk zijn om de gehele slachtprocedure te volgen. "We willen geen toeristenattractie zijn, maar geïnteresseerde consumenten inzicht verschaffen", vertelt Manfred.

Doel: 30 miljoen euro omzet per jaar
Met de nieuwbouw kan Sonnberg Biofleisch de mogelijkheden van de vestiging in de 'Mühlviertler Alm' volledig benutten. De productie-uitbreiding is ook een voorwaarde om ervoor te zorgen dat Sonnberg Biofleisch zich verder kan ontwikkelen richting een jaaromzet van 30 miljoen euro.

Vraag groeit constant
De hoofdafnemers van de door Sonnberg Biofleisch geproduceerde vleesproducten en worstwaren zijn de grote handelsketens zoals Hofer, de gastronomie en de eigen verkooppunten in Wenen. De vraag stijgt sinds jaren. "Blijkbaar zijn er steeds meer kritische consumenten die zich ervan bewust zijn dat minder vlees eten - maar daarvoor in de plaats dan wel in biokwaliteit - zowel hen zelf als ook het milieu goed doet", zegt Manfred.

Bron: Meinbezirk


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven