Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

De verduurzaming van de koffiebranche

Steeds meer consumenten en bedrijven zijn bewuster bezig met milieu en leefomgeving. De laatste jaren zijn er een hoop ontwikkelingen gaande omtrent duurzaamheid binnen de koffiebranche. Zo kun je als consument zelf impact maken door een energiezuinig koffieapparaat aan te schaffen en zijn steeds meer koffieleveranciers bezig met biologische koffie. Daarnaast zijn bedrijven naar een zero-waste bedrijfsvoering toe aan het werken. In dit artikel lees je alles over bio-koffie en de laatste trends en ontwikkelingen om koffie te verduurzamen.

Certificering van biologische koffie

Er is een flinke toename in het aantal producten met een keurmerk. Dit geldt ook bij koffie met een certificering. Om een dergelijk keurmerk te mogen dragen moeten koffieboeren aan verschillende eisen voldoen en jaarlijks een audit doorstaan. De certificering is niet alleen goed voor de boeren. Het helpt de consument bij het maken van duurzame keuzes. De certificering van koffie geeft de consument de garantie dat de koffiebonen op een eerlijke en duurzame manier zijn geproduceerd.

Cijfers van bio-koffie met een certificering

In 2015 was 47 procent van de koffie die door de leden van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Koffie en Thee (KNVKT) op de Nederlandse markt werd afgezet duurzaam gecertificeerd.

UTZ Certified is een keurmerk voor koffie  die in 2018 een aanzienlijke stijging van de verkoop van gecertificeerde koffie laat zien. Ze zagen een stijging van 42% in de verkoop. Deze groei zal naar verwachting verder doorzetten. Voor alle partijen in de koffieketen geldt om de productie en consumptie van duurzame geproduceerde koffie verder op te schalen. Voor zowel de koffieboer als voor koffiebranders. Het Nederlandse bedrijfsleven draagt bij aan de verdere uitbreiding van het aandeel gecertificeerde koffie. Dit gebeurt bijvoorbeeld door implementatie van certificeringsprogramma’s en door de vraag naar duurzame koffie te stimuleren.

De aandacht voor duurzaamheid zorgt er voor dat bedrijven niet langer enkel voor keurmerken (certificering) kiezen. Tegenwoordig gaan bedrijven ook op zoek naar kansen voor verduurzaming.

Blockchain voor eerlijke bio-koffie

Koffiemerk Token claimt dat ze de eerste volledig end-to-end blockchain koffie hebben. Ze gebruiken de blockchaintechnologie om de koffiedrinker te verbinden met de mensen die de koffiebonen telen en branden.

De huidige koffieketen wordt volgens de initiatiefnemers van Token gedomineerd door een handvol grote spelers (Nestlé, JDE, Mondelez), die miljarden investeren in marketing, maar weinig tot niets in de boeren.

Token laat met het blockchain systeem zien wie wat verdient in iedere stap van de keten, onnodige tussenschakels kunnen worden weggenomen. Om het tastbaar te maken voor consumenten heeft Token ieder zakje Token koffie voorzien van een token (munt). Iedere token is 50 eurocent waard.

Circulariteit

Een belangrijke trend op het gebied van koffie is circulariteit. Ofwel: het vinden van oplossingen voor voedselverspilling en het hergebruiken van materialen. Het streven is om zo min mogelijk waarde van grondstoffen en producten te vernietigen tijdens het gebruik. Het doel is om uiteindelijk zero waste en 100 % duurzaam te ondernemen. Deze trend zal de komende jaren alleen maar groter worden.

De Nederlandse Starbucks test met beker-recycling

In elf vestigingen in Nederland is Starbucks reeds gestart met een nieuw recyclinginitiatief. Klanten kunnen gebruikte papieren bekers inleveren. Ze worden vervolgens verwerkt tot nieuwe papierproducten.

In Britse winkels werd het verzamelproces voor recycling al eerder met succes geïntroduceerd. Het gaat vooralsnog om een test in Amsterdam, Utrecht en Den haag. Volgens Starbucks zijn er al plannen om het initiatief uit te breiden naar meer locaties door het hele land. Starbucks neemt niet alleen bekers in, maar alle gebruikte papieren bekers.

Starbucks vergroot het gebruik van herbruikbare bekers 

Starbucks zet hoog in om het gebruik van herbruikbare bekers te stimuleren. Zo krijgen klanten al langer korting wanneer zij een herbruikbare beker meenemen. Zulke bekers worden ook voor twee euro in de vestigingen verkocht. Het verminderen van de milieu-impact van de bekers hangt af van het succes van twee met elkaar verbonden inspanningen: door het gebruik van herbruikbare bekers bij klanten van Starbucks te verhogen en het ontwikkelen van oplossingen voor recyclebare bekers.

Niet alleen Starbucks neemt de recycling en het gebruik van herbruikbare bekers serieus. Ook steeds meer barista’s starten dergelijke initiatieven. Bijvoorbeeld de koffiebar Back to Black. ’Een trend is dat steeds meer klanten zelf een beker meenemen. Wij doen mee aan dit initiatief en zien dat het enorm aanslaat. Ik denk dat ongeveer al 30% van onze klanten dit doet’, zegt Sybilla Jimmink, manager van Back to Black.

Kaffeeform ontwikkelt koffiebekers en kopjes van koffiedik 

De oprichter van Kaffeeform vroeg zich tijdens het drinken van talloze kopjes espresso af of je het overgebleven koffiedik niet kon hergebruiken voor iets. Zo ontstond tijdens zijn studie het idee om van koffiedik, kopjes en bekers te ontwikkelen. Het ontwikkelingstraject kostte hem vijf jaar.

Een video van Kaffeeform: 

Tijdens het drinken van één kop koffie komen er ongeveer twee eetlepels koffiedik in de prullenbak terecht. Dit is in eerste instantie niet veel, maar vermenigvuldig dat maar eens met de hoeveelheid koffie dat bijvoorbeeld jaarlijks op een kantoor wordt gedronken. Kaffeeform biedt de oplossing in de vorm van de productie van espressokopjes en bekers gemaakt van gedroogd koffiedik en biopolymeer. Naast dat het duurzaam is, zijn de kopjes ook bestendig tegen de vaatwasmachine en overleven ze valpartijen op harde oppervlakten.

Zero waste- en energiezuinige koffiezetapparaten zijn in opkomst

Door technologische ontwikkelingen worden koffiemachines en apparaten steeds zuiniger gemaakt. Intelligente systemen en sensoren zorgen ervoor dat het energieverbruik tot een minimum wordt beperkt. Er vindt bijvoorbeeld innovatie plaats op de manier waarop het water wordt verwarmd. Dit gebeurt steeds vaker via inductie.

John Eichhorn van Eden Springs: "Koffiemachines werken tegenwoordig met energielabels net als andere huishoudelijke apparaten. Daarnaast werken apparaten steeds meer met LED-verlichting. Apparaten kunnen ook in een spaarstand. De stroomkosten van koffiemachines zit hem voornamelijk in de boiler. Gelukkig kan de boiler in een stand-by stand. Zodra je op een knop drukt, schiet de koffiemachine uit zijn stand-by stand."

Tegenwoordig worden koffiemachines zo ontwikkeld, geproduceerd en vermarkt dat ze hun economische waarde zoveel mogelijk behouden. Het verduurzamen van koffiemachines is een actueel vraagstuk. Daarom werken steeds meer koffiemachine-fabrikanten toe naar demontabele koffiemachines. Zodat het in de toekomst mogelijk is om de onderdelen onafhankelijk van elkaar te vervangen of te recyclen.

Naast de koffiemachines zijn er ook steeds meer mensen die ervoor kiezen om op een zero waste manier koffie te maken. Dus door geen gebruik te maken van koffiepads en capsules. Maar wat dan wel? Men haalt de koffie in een verpakkingsvrije winkel of in een bio-winkel. Vervolgens kun je de koffie zetten met bijvoorbeeld een percolator. In de jaren 50 en 60 was het erg populair om er koffie mee te zetten. Inmiddels is de percolator weer helemaal terug van weggeweest. Je ziet het in steeds meer huishoudens terugkomen.

Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, content marketeer bij Offerte.nl  

Publicatiedatum: