Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsland: Alnatura wordt goed beoordeeld door Marktcheck

De Duitse tv-zender SWR heeft in haar programma Marktcheck onlangs Alnatura onder de loep genomen. Het ging om de prijs-kwaliteitsverhouding, imago en kwaliteit van de producten.

Bij een vergelijking van Alnatura-tomaten en -komkommers met conventionele producten gaven passanten in de voetgangerszone van Ludwigsburg de bio-handelaar betere cijfers voor de smaak. Uit een laboratoriumtest bleek bovendien: de Alnatura-monsters waren vrij van gewasbeschermingsmiddelen. Ook de tomaten van Rewe waren in orde. Op de Rewe-komkommers konden daarentegen resten van twee verschillende gewasbeschermingsmiddelen, fungiciden om precies te zijn, aan worden getoond. De SWR verraadt haar toeschouwers echter ook het hoge suikergehalte van de noten-/nogapasta van Alnatura, die in de 'Ökotest' van maart 2018 de beoordeling 'onvoldoende' kreeg, omdat er ook resten van mineralen in aan werden getoond.

Aldi en Denn’s zijn goedkoper
Bij de inkooptest met twaalf bio-producten kwam Alnatura in vergelijking met Aldi en Rewe qua prijs op de tweede plaats. Aldi was met 13,66 euro voor het gevulde boodschappenmandje het goedkoopst, terwijl klanten bij Alnatura circa 17 euro en bij Rewe zelfs circa 18 euro voor vergelijkbare producten moesten betalen. Bij een vergelijking van tien dezelfde bio-merkproducten, die allemaal bij zowel Alnatura als Denn's gekocht werden, viel de boodschappenmand van Denn’s 26 cent goedkoper uit.

Bekendheid zonder reclame
Het fenomeen dat Alnatura ook zonder reclame bij veel mensen bekend is, liet Marktcheck verklaren door marketingdeskundige Markus Voeth: "Reclame is iets waar Alnatura moeite mee lijkt te hebben. Getrouw het motto: Als je je klanten bio-producten tegen voordelige prijzen aan wilt bieden, dan past het niet echt als je tegelijkertijd veel geld in reclame investeert, wat immers weer via hogere prijzen door de klanten betaald moet worden." Markus Voeth wijst er in de tv-bijdrage bovendien op dat Alnatura door het aanbieden van haar eigenmerk producten in drogisterijen en andere supermarkten de mogelijkheid heeft om ook zo in beeld te komen.

"Andere handelsketens zijn erger"
Bij de fairness-check ging het om directe handelsbetrekkingen met bio-telers. In totaal zijn er volgens SWR 32 telers in Duitsland die direct groenten en fruit aan Alnatura leveren. Marktcheck verwijst ook naar insiders die over harde prijsonderhandelingen zouden hebben bericht – "dat is echter gebruikelijk in de branche. Andere bio-handelsketens zijn erger.“

De conclusie van de SWR:
Bij de prijs-kwaliteitsverhouding steekt Alnatura goed af. Vergeleken bij bio-producten van de supermarkt was Alnatura zelfs iets voordeliger. Het imago van het merk is goed. De consumenten vertrouwen Alnatura. Wat betreft kwaliteit overtuigen de meeste Alnatura-producten ook. Veel producten hebben extra bio-keurmerken.

De tv-uitzending (18 minuten) is online te bekijken in de ARD-mediathek anschauen.

Bron: Bio-Markt.Info 

Publicatiedatum: