Het eerste halfjaar van 2019 heeft AgruniekRijnvallei (AR) een omzetgroei weten te realiseren in de afzet van diervoeders van bijna 3%. Een opmerkelijke prestatie gezien het feit dat het aantal dieren in alle veehouderijsectoren terugloopt. Het lukt AR opnieuw haar marktaandeel te vergroten. Landelijke afzetcijfers laten juist een dalende omzettrend zien.
Foto: AgruniekRijnvallei vestiging Wageningen
AR boekte een sterke omzetgroei in pluimveevoeders, paardenvoeders en enkelvoudige voeders. De omzet in rundveevoeders steeg licht. Wel liep de omzet in varkensvoer terug als gevolg van het grote aantal stoppers in de varkenshouderij eind 2018. De omzet in biologische voeders van AR stijgt nog aanzienlijk terwijl de markt stabiliseert.
Verbetering productietechnieken
De investeringen die AR de laatste jaren heeft gedaan in verfijning van de product- en productietechnieken betalen zich in de huidige markt uit. Ook de scherpe kostprijs is hierop van invloed. Via het concept Zuiver Voer wordt deze innovatie door AR in de markt gezet. De complexiteit van voer maken is sterk toegenomen, onder andere door VLOG-productie waarvoor verschillende grondstofstromen nodig zijn. Binnen alle sectoren produceert AR voor verschillende marktconcepten, maar ook de technologische ontwikkelingen om optimaal voer te maken, maken de processen complex. AR heeft hierop geanticipeerd door de productie per diersoort in één fabriek te concentreren. Ook binnen de verkoopteams zijn specialisaties doorgevoerd, waardoor kennis en kunde binnen AR bovengemiddeld is.
Goede prognoses
Financieel presteerde AR in het eerste halfjaar iets boven de begroting. De vier pijlers van AR – voer, plant, winkels en op- en overslag – dragen hieraan bij. Opvallend is dat winkels afstevenen op een bovengemiddeld resultaat. Om verdere efficiëntie binnen de voeractiviteiten van AR te bewerkstelligen is AR vorig jaar met coöperatie De Valk Wekerom de samenwerking Bio-NL aangegaan. Hiervoor wordt het komende halfjaar productiecapaciteit in Meppel gerealiseerd.