Topretailers optimistisch over biologisch groei in winkels en online

Drie van de topretailers in de Verenigde Staten voorspellen dat de sterke groei van biologische verse producten door zal gaan, zowel online als in winkels. Dit zeiden ze tijdens een rondetafelgesprek bij de Organic Produce Summit die vorige week in Monterey werd gehouden.

“Ik denk dat het tempo waarmee de biologische sector tot nu toe groeit niet zal verminderen, maar dat het juist sterker wordt en meer momentum op gaat bouwen," zei Don Barnett, directeur en hoofd operationele activiteiten bij Sun Basket, een online maaltijdbezorgingsbedrijf. Naast Barnett waren ook Greg Corrigan, hoofd verse producten en bloemen bij Raley’s; en Vic Savanello, vicevoorzitter verse producten bij de The Fresh Market, aanwezig.  Tonya Antle, medeoprichter van de Organic Produce Network, diende als moderator en nam verschillende kwesties binnen de sector met de panelleden door, van de verwachte groei, tot cannabis en nieuwe technologieën. 

 Alle drie verwachten dat de verkoop van biologische producten zowel online als in winkels zal blijven groeien. Corrigan zegt dat Raley’s jaren heeft gehad waarin er een toename van meer dan 30% was in de verkoop van hun biologische producten, en dat hun werk in de online verkoop nu ook zijn vruchten begint af te werpen. "We zien een fenomenale groei in de online verkoop, zowel in de 'click and collect'- als thuisbezorging".

De in North Carolina gelegen winkel Fresh Market gaat anders te werk: ze laten de hype van online winkelen voornamelijk voor wat het is en richten zich op het uitbreiden van hun biologische aanbod via hun winkels. Savanello: "Fresh Market is ontworpen om zich aan te passen aan de gebeurtenissen binnen onze sector. Het is een kleinere winkel. We richten ons op producten met een beperkte houdbaarheid en op specialiteiten, zodat het naast het alle online bedrijven kan bestaan. Mensen willen immers ook nog steeds luxere en meer specialistische producten die ze kunnen zien en aanraken." 

Maar hoe brengt een retailer informatie over de smaak en kwaliteit van een product over naar de klant wanneer deze online wordt verkocht? Barnett zegt dat het allemaal draait om vertrouwen en het leveren van consistente producten. Hij zegt dat Sun Basket is gebaseerd op een paar essentiële elementen: volledig biologische producten, duurzaamheid, geen verwerkte suikers, geen conserveringsmiddelen en het gebruik van seizoensproducten die op het hoogtepunt van hun versheid worden geplukt en verwerkt worden in verse, gezonde maaltijden die in het hele land bezorgd worden. "We zijn echt pioniers in het bezorgen van biologische producten bij mensen die wellicht niet zoveel toegang tot deze producten hebben."

Met de komst van gelegaliseerde marihuana voor recreatief gebruik in Californië en verschillende andere staten, duiken schijnbaar overal CBD-producten op, een trend waarvan deze retailers verwachten dat deze zich voort blijft zetten. “Onze eigenaren zijn hier wel voor," vertelt Corrigan van Raley's, "maar het is een redelijk conservatief bedrijf, dus ze gaan hier wel voorzichtig mee om. Ik denk dat deze producten wel in de winkel zullen komen te liggen, maar dan bij de algemene producten en niet in het groenten- en fruitschap."

Raley’s omarmt ook nieuwe technologieën. Op dit moment zijn ze bijvoorbeeld in enkele winkels een computergestuurd bewateringssysteem aan het testen. "Het is belangrijk om steeds efficiënter te worden," zei Corrigan, "en technologie is hierbij enorm belangrijk."

Savanello is wat terughoudender. Technologie is belangrijk om de efficiënte te verbeteren, maar hij wil die persoonlijke benadering niet verliezen. "Voor een merk als het mijne, waar het onze missie is om het dagelijkse eten buitengewoon te maken, zijn de essentiële elementen smaak en kwaliteit en dat is niet iets waar technologie veel bij kan helpen," zei hij.

Met het oog op de toekomst en als advies aan alle telers die hard werken om biologische producten op de markt te brengen, benadrukt Savanello van Fresh Market het belang van een verpakking die helder en bondig is en die het verhaal van het biologische product vertelt op een manier die gemakkelijk voor de consument te begrijpen is. 

Corrigan ziet daarnaast grote kansen online. "Zelfs reguliere leveranciers beginnen met de online verkoop." En Barnett van Sun Basket sloot het gesprek af door te zeggen: "Ik wil telers aanmoedigen om de grond niet te forceren wanneer het niet kan produceren. Omarm nieuwe variëteiten die geteeld worden. "Blijf altijd nieuwe dingen proberen, maar sluit nooit compromissen.”

Bron: Organic Produce Network


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven