Terugblik 'Boeren in de korte keten'

"Je kunt een leuk product hebben maar hoe breng je het vervolgens aan de man?"

Dertien boeren met één doel: hun product verkopen aan de consument. Drie van hen kijken terug op de serie masterclasses ‘Boeren in de korte keten’.

Ze zien elkaar weer voor het eerst sinds het slotevent op 17 mei in Ede. De drie boeren die deze ochtend aanschuiven aan de keukentafel van boer Erik van Veldhuisen. Een mooie gelegenheid om terug te blikken op de afgelopen maanden, waarin ze een reeks 'Boeren in de korte keten' masterclasses volgden en de uitdaging aangingen om een duurzaam en betaalbaar concept te ontwikkelen om hun producten te verkopen op de lokale markt. Conny van den Top is één van hen. Ze runt samen met haar echtgenoot een boerderij waar melk en biologische eieren geld in het laatje brengen. Tijdens de masterclasses kreeg haar idee om eieren in een cadeauverpakking te gaan verkopen steeds vastere vorm. Net als bij de meeste andere deelnemende boeren had ze het concept al deels uitgewerkt, vertelt ze. "Alleen, je kunt een leuk product hebben, maar hoe breng je het vervolgens aan de man? En hoe pak je het aan met je website? Welke naam kies je voor je nieuwe product? Op deze en andere vragen hoopte ik antwoord te krijgen."

Rechtstreekse verkoop
Ook de gastheer van deze ochtend, Erik van Veldhuisen, was tijdens de masterclasses op zoek naar handvatten om zijn ideeën verder vorm te geven. De 25.000 scharrelkippen op zijn erf vormen voor deze agrarisch ondernemer zijn 'core business', maar net als zijn collega-boeren zoekt hij naar manieren om zijn kippen zonder tussenkomst van derden op het bord van de consument te krijgen. Dat doet hij al op kleine schaal met de verkoop van (ingevroren) verse scharrelkipproducten vanuit de diepvries in de zichtruimte waar mensen kunnen zien hoe de dieren gehouden worden. ,,Nu wil ik het groter aanpakken en hebben we een site met webshop en gaan we restaurants benaderen vanuit www.kipvandeboer.nl. Dat soort zaken kwamen aan de orde tijdens de masterclasses."

De naam die hij had bedacht voor zijn nieuwe onderneming werd tijdens de drie minuten durende pitch tijdens het slotevent niet bepaald enthousiast ontvangen door de jury, blikt hij lachend terug. "Dat is ook het leuke van deze masterclasses. We kregen direct feedback op onze ideeën van mensen die er verstand van hebben. Daar leer je alleen maar van." Over één ding zijn de boeren het eens: de masterclasses hebben hun enthousiasme aangewakkerd. Ook bij Art Wolleswinkel. Schaalvergroting is lastig, en dat is de reden dat hij al langer zoekt naar manieren om zijn melk bij de consument te krijgen. Thuis produceert hij daarom op kleine schaal rauwe, gezondheidsbevorderende melkproducten zoals probiotische kefir. ,"Alles begint kleinschalig, maar we krijgen al steeds meer klanten aan de deur. Hoe gaan we daar tijd voor vrijmaken? Wanneer gaan we investeren in een grotere ketel? En hoe vinden we andere afzetkanalen. De masterclasses hebben ons geïnspireerd om verder te kijken dan de fase waarin we nu zitten."

Elkaar Steunen
De belangrijkste aandachtsgebieden tijdens de masterclasses waren de wereld van de consument, merkidentiteit, samenwerking en toetsen aan de praktijk. Waardevolle informatie, vindt Conny, waarvan ze veel heeft geleerd. Maar de boeren die meededen waren bovenal op zoek naar ondersteuning, denkt ze. "Je hebt het nodig dat anderen óók in jouw product geloven. Er feedback op geven. Advies geven. Dat geeft weer nieuw enthousiasme en verbetert je product."

Ook het opbouwen en onderhouden van een zakelijk netwerk is belangrijk, geeft Erik aan. En daar hebben de masterclasses een nieuwe impuls aan gegeven. "Je ontmoet andere boeren die ook vol ideeën zitten en ondernemend bezig zijn. Dat is niet alleen inspirerend, maar het kan in de toekomst wellicht ook mooie samenwerkingen opleveren. Natuurlijk was het ook verhelderend om met experts van de WUR van gedachten te kunnen wisselen over allerlei onderwerpen."

Grootste uitdaging voor deze agrarisch ondernemers? Voldoende tijd vrij te maken om naast de bekende wegen ook nieuwe richtingen in te slaan. Want waar haal je de tijd vandaan om lokale restaurants te bezoeken om ze enthousiast te maken voor jouw scharrelkip? Of cadeauwinkels te benaderen die jouw eierdozen willen verkopen? Of om biologische winkels enthousiast te maken voor jouw melkproduct? "Dan heb je het nog niet eens gehad over een website bouwen", geeft Erik aan. Zijn tip? "Dingen uitbesteden waar je zelf niet goed in bent. Kijk in je netwerk wie je daarvoor zou kunnen inschakelen." Ook de bank kan een rol spelen in het vergemakkelijken van het proces, vindt Ard. "We kunnen geen garantie geven op succes. Ik vind dat de bank dat voor lief moet nemen en daarin moet meebewegen, ondanks alle onzekerheden die er zijn." Ook financieel bijdragen aan vervolgcursussen zou een optie zijn, denken ook Conny en Erik. "Als boer gaan we buiten onze comfortzone. In dat perspectief gezien is het niet gek als de bank dat ook doet."

Bron: Rabobank Gelderse Vallei - magazine Dichterbij


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven