Groeiende Organic Produce Summit ziet groei voor bio-AGF

Een groei voor bio-AGF was de uitkomst van de vierde jaarlijkse Organic Produce Summit die op 8 en 9 juli in Monterey (Californië) gehouden werd. Er waren 1.600 aanwezigen, waaronder bijna 300 retailers en 148 exposanten.

Volgens de organisatoren blijft de beurs zelf ook groeien met een uitverkocht evenement. Het tweedaagse programma omvatte vier tours, educatieve sessies, een aantal presentaties en een retail ronde tafel. 

Naast netwerkmogelijkheden richtten de educatieve sessies zich op internationale trends in bio-producten, de continue groei van bio-maaltijden in de retail, hoe om te gaan met het probleem van voedingsverspilling en een duik in de motivaties van consumenten om bio te kopen. 

Susan Canales van OPS: "We hebben in vier jaar tijd de grootte van het evenement verdubbeld." Canales draagt het succes van de beurs toe aan het bij elkaar brengen van grote spelers en het van alle kanten bekijken van trends. "We zijn verticaal geïntegreerd en bekijken de dingen van onder tot boven. We zoeken altijd naar manieren om de consument te bereiken en om bio voor iedereen toegankelijk te maken."

Laura Batcha van de Organic Trade Association vertelt dat hun onderzoek laat zien dat er grote mogelijkheden voor groei bestaan door 'lichte' consumenten, die af en toe bio kopen, te veranderen in 'zware' consumenten die bijna altijd bio kopen. "Als je je verhaal vertelt, dan helpt dat. Consumenten begrijpen dat het niet gemakkelijk is om bio te zijn en telers en retailers moeten die boodschap versterken."

De belangrijkste sprekers benadrukten dat gevoel vanuit verschillende perspectieven. Activist Robyn O'Brien strijdt tegen GMO en chemische toevoegingen die een effect op onze voeding hebben en vindt bio de enige gezonde keuze. Chef en auteur Dan Barber vertelt dat hij dol op bio is omdat het goed smaakt en gezond is. "Lekker en hoog aan voedingswaarden zijn hetzelfde."


Robyn O’Brien ziet bio als de enige gezonde keuze

Het verhaal van gezond en smakelijk is, volgens top retailers, de uitdaging en sleutel tot voortdurende groei. Vic Savanello van Produce for The Fresh Market zegt dat hij een boodschap voor zijn klanten heeft door de beslissingen die hij neemt. "Alles heeft een bio-afdeling in mijn winkel. Dat is volledig geïntegreerd. Ik heb liever bio dan conventioneel en de laatste tijd is bijna elk product als bio verkrijgbaar."

Savanello werd bijgestaan door Don Barnett van Sun Basket en Greg Corrigan van Produce and Floral for Raley’s in een Retailer Ronde Tafel die voorgezeten werd door Tonya Antle van het Organic Produce Network. De drie leden voorspelden een continue groei in de bio-sector en beschreven hoe consumentengedrag zich blijft ontwikkelen van bio-maaltijden tot online afzet. Don Barnett: "We zijn nog in de begin- tot middenfase van de opkomst van de online voedingssector. Momenteel wordt er misschien 4 tot 5% online gekocht. Dat zal blijven groeien en over 15-20 jaar zal 20-30% online gekocht worden."

Raley’s Corrigan ziet ook grote mogelijkheden voor online shopping. "We zien online een enorme groei. Of het nu klik en haal op is of levering. Daar haken we, net als alle anderen, bij aan."

Net zoals de sector zich blijft ontwikkelen, verandert ook het consumentengedrag, maar chef Dan Barber moedigt iedereen aan z'n roots te onthouden. "Bio was aanvankelijk het buitenbeentje, maar is mainstream geworden. Dat enthousiasme en die energie mogen we niet verliezen. We moeten verder duiken in de onderwerpen en ideeën die de wereld zullen veranderen, één zaadje per keer." 

Voor meer informatie:

Matt Seeley
Organic Produce Summit
+1 (831) 884-5058
matt@organicproducenetwork.com
www.organicgrowersummit.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven