Meest duurzame voedingsmerken volgens de consument: Tony's Chocolonely, de Vegetarische Slager en Ekoplaza

De verkiezing van het Future of Food Brand 2019 is onderdeel van het Future of Food onderzoek dat tweemaal per jaar wordt uitgevoerd. Het is het eerste grootschalige onderzoek dat inzicht biedt in de consument in de voedseltransitie. In totaal 1.500 consumenten werden geïnterviewd. Deze uitkomsten worden aangevuld met inzichten uit kwalitatief onderzoek onder experts en consumenten. 

Ekoplaza staat in de top 3. Deze supermarktketen liet tijdens de stemperiode een stevige reclamecampagne lopen, gericht op allerlei duurzame aspecten van hun aanbod. Die campagne lijkt dus zijn vruchten af te werpen.

Onjuist beeld over wat duurzaam is

Tony’s Chocolonely staat hoog op de lijst, maar richt zich in de praktijk vooral op fairtrade en minder op duurzaamheid. De hoge positie wordt dus deels veroorzaakt door een misperceptie over wat duurzame productie inhoudt. Uit het onderzoek Future of Food Institute blijkt dat veel consumenten een vertekend, deels onjuist of vaag beeld hebben over wat duurzame voeding precies is. Veel mensen geven een generiek antwoord op de vraag wat zij onder ‘duurzame voeding’ verstaan. Degenen die een specifieker antwoord geven, noemen vaak een natuurlijke of biologische productie, weinig verspilling en weinig verpakking als voorbeelden van duurzaamheid.

De Vegetarische Slager staat ook hoog op de lijst en staat samen met twee andere producenten van plantaardige vlees- of zuivelalternatieven in de top 11. Dat deze producten beter zijn dan dierlijke producten lijkt dus langzaam door te dringen tot de consument. Toch blijkt dat weinig vlees en weinig dierlijke zuivel nog niet sterk geassocieerd worden met duurzaamheid. Er bestaat een groot verschil tussen wat experts als impactvol zien en wat consumenten denken dat impactvol is.

Desalniettemin is de beweging naar minder dierlijke producten voelbaar. Zo'n 2 op de 5 consumenten is in enige mate bezig met minder vlees eten. Ongeveer 1 op de 3 consumenten drinkt of eet bewust minder dierlijke zuivel.

Klik hier om verder te lezen

Bron: Future of Food

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven