Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsland: Lidl wil meer bio-producten aan gaan bieden

Discounter Lidl herkent een verandering in het klantengedrag en wil haar bio-assortiment uitbreiden. Dat zijn ook Aldi en Rewe van plan. De strategieën van de concurrenten verschillen echter van elkaar. 

Lidl wil vanwege een stijgende vraag haar bio-assortiment snel uitbreiden. "Het bio-aandeel op de totale levensmiddelenmarkt ligt op circa vijf procent. Zo hoog ligt het percentage bij Lidl nog niet, maar daar willen we op de korte termijn wel naar toe", zei Lidl-inkoopdirecteur Christof Mross onlangs tegen de Duitse krant 'Augsburger Allgemeine'. De vraag vanuit de klanten verandert, "daar moeten we op reageren om op de lange termijn succesvol te blijven“.

De vraag naar bio-producten explodeert weliswaar niet, "maar het is een continue ontwikkeling die we waarnemen", zei Christof tegen de krant. "Het aantal mensen dat werkelijk bereid is om aan de kassa meer te betalen neemt toe.“ Dat heeft ook concurrent Aldi herkend, die met een marktaandeel van 14,6 procent op het gebied van bio-levensmiddelen de marktleider van Duitsland is. Bij Aldi zijn er circa 330 producten met bio-keurmerk te koop.

De omzet die met bio-producten behaald wordt, stijgt in Duitsland gestaag: in 2018 gaven de consumenten 5,5 procent meer geld aan bio-levensmiddelen uit dan in 2017: in totaal 10,91 miljard euro. In 2008 ging het nog om 5,85 miljard euro.

Bio boomt niet alleen bij Lidl
In tegenstelling tot Aldi verandert Lidl sinds afgelopen herfst haar bio-assortiment echter waarbij in toenemende mate wordt ingezet op producten die de eisen van teeltvereniging Bioland vervullen. Deze eisen overtreffen op het gebied van dierhouderij of inzet van bemesting de minimumstandaard volgens de EU-bioverordening deels aanzienlijk.

Een soortgelijke weg slaan ook andere handelaren in: Rewe bijvoorbeeld werkt bij haar eigen merk samen met teeltvereniging Naturland, terwijl Real met Demeter samenwerkt, de oudste bio-teeltvereniging, die tegelijkertijd ook de strengste standaard naleeft.

Binnen de biosector wordt deze trend niet alleen als positief gezien aangezien vooral kleinere vakhandelaren eronder lijden dat bio-producten steeds meer plaats innemen in de schappen van de grote supermarkten. Het marktaandeel van de natuurvoedingswinkels daalt sinds jaren, terwijl het marktaandeel van conventionele supermarkten en bioketens zoals Alnatura of Denns toeneemt.

"Er is meer bio nodig“
Felix Prinz zu Löwenstein, de voorzitter van de 'Bund Ökologische Landwirtschaft' (BÖLW), de overkoepelende organisatie van de Duitse biotelers en -handelaren, die als teler zelf lid is van de vereniging Naturland, verklaarde over de actuele ontwikkeling heel pragmatisch: "Als het om het geheel gaat – en dat gaat het – dan hebben we nog heel veel meer bio op de akkers en in de schappen nodig.“ Soortgelijke argumenten heeft men ook bij Lidl-partner Bioland: "Onze waarden en onze kwaliteitseisen zullen door de coöperatie met de discounter niet veranderen.“

Lidl-manager Christof Mross sprak zich ondertussen ook uit voor een wettelijk verplicht dierenwelzijnslabel in plaats van de geplande vrijwillige oplossing. "In principe zijn we er blij mee dat er een dierenwelzijnslabel van de overheid moet komen“, zei hij tegen de 'Augsburger Allgemeine'. "Maar we zouden wensen dat het een verplichting wordt“ - niet alleen voor de handel, maar ook voor de gastronomie en de verwerkende industrie. "Het zou een hele andere werking hebben als iedereen er bij betrokken zou zijn.“

Bron: www.faz.net

Publicatiedatum: