Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lidl zet duurzame producten in het zonnetje

Insecten, zeewier-wraps, sokken van bio-katoen en oude visnetten

Insecten, granola met meelwormpoeder, zeewier-wraps, sokken van oude gerecyclede visnetten en 'rescue food'. Supermarktketen Lidl organiseert vanaf 27 juni, in samenwerking met incubator StartLife, de themaweek 'FutureGoods'. Een week lang liggen er bijzondere, duurzame en innovatieve producten in de schappen van alle ruim 400 Lidl-filialen in Nederland, afkomstig van jonge lokale start-ups en leveranciers.

FutureGoods - Fotocredit: Remco de Waal

Op zoek naar ideeën die vernieuwend, gezond of duurzaam zijn, deed de supermarkt afgelopen zomer een oproep om 'FutureGoods' te pitchen. Daar werd massaal gehoor aan gegeven. Een organisatiebrede jury heeft uiteindelijk 12 leveranciers gekozen die tijdens de themaweek schapruimte krijgen bij Lidl. Daarnaast hebben de gekozen startups en leveranciers ook trajectbegeleiding van Lidl en StartLife gekregen om zo door te groeien naar grootschalige productie.

"De consument kiest steeds meer voor plantaardige- of duurzame producten. Met de FutureGoods themaweek maakt Lidl deze innovatieve producten voor een brede doelgroep toegankelijk. Daarnaast bieden we lokale leveranciers de kans om met hun unieke concept in de schappen van alle Lidl-winkels te liggen", aldus Erik van den Hoogen, senior-manager inkoop bij Lidl Nederland.

FutureGoods - Fotocredit: Remco de Waal

De deelnemende ondernemers en producten zijn:

  • Star Sock – Sokken van bio-katoen en gerecyclede oude visnetten.
  • Bijt – De kweeksets van Bijt maken thuis kweken van biologische kiemgroenten voor iedereen toegankelijk.
  • Banabar - Banabar is de eerste biologische fruit- en notenreep op basis van gedroogde banaan in de Nederlandse markt.
  • Zzinga – Een duurzaam en licht alcoholisch drankje. Een nieuwe variant op honingwijn die helpt bij de bescherming van bijen.
  • Gigi Gelato – Gigi’s is 100% vegan-ijs gemaakt van fruit en groente.
  • Krusli – Cruesli gemaakt van reststromenvoedsel, ook wel ‘rescue food’ genoemd voor een duurzaam ontbijt.
  • Seamore – heeft als missie de wereld kennis te laten maken met het eten van zeewier via zeewierwraps.
  • Little Hero – is in 2019 opgericht met de ambitieuze missie om iedereen kennis te laten maken met superfoods en introduceert een gezonde en duurzame bron van voedingstoffen via o.a. eetbare insecten.
  • Farmer&Foodie – streeft ernaar de foodprint zo laag mogelijk te houden voor haar wortel- en tomaten burger.
  • Arenshof – De oprichter van Arenshof heeft met zijn recept voor aardappelbrood in de finale van het tv-programma De Nieuwe Lekkerbek gestaan.
  • Gro – Bij Gro staat de zeer smakelijke, veelzijdige en circulair geteelde oesterzwam centraal waarvan zij onder andere bitterballen en kroketten van maken.
  • Food2smile – De oprichter van Food2smile is voedingsconsulent en al jaren bezig met een strijd tegen obesitas en overgewicht. Als alternatief voor snoep en chips heeft ze suikervrije snacks ontwikkeld zoals Popped Soja Chips en Suikervrije snoepjes.

Voor meer informatie kijk op de website: www.start-life.nl.

Publicatiedatum: