De Europese Commissie heeft zichzelf ten doel gesteld de transparantie van prijzen in de voedingsketen te verbeteren. Het doel is om het vertrouwen in de Europese agrofoodsector te laten stijgen, het maken van correcte zakelijke besluiten te faciliteren en de positie van telers te versterken.
Via dit initiatief wordt cruciale informatie geleverd over hoe agro-food prijzen tot stand komen in de voedingsaanbodketen. Het doel is om oneerlijke commerciële praktijken te voorkomen en om de samenwerking met telers te verbeteren.
Brussel legde uit dat het verschil tussen inkoop- en afzetprijzen informatie kan verstrekken over tussentijdse kosten zoals transport, verzekering, opslag e.d. tussen verkoper en inkoper. Daarnaast is het hebben van toegang tot recente en gemakkelijk te verkrijgen informatie over marktontwikkelingen belangrijk om effectief op mondiale markten te kunnen concurreren.
De commissaris voor landbouw en ontwikkeling, Phil Hogan, legde uit dat deze maatregel prioriteit voor de commissie heeft, vooral om de positie van de telers in de voedingsaanbodketen te versterken.
De nieuwe regels zullen de onlangs aangenomen regels, die oneerlijke commerciële praktijken verbieden, aanvullen zodat de zwakste en kleinste spelers in de aanbodketen versterkt worden. De introductie ervan weerspiegelt een belangrijke publieke steun die in heel de EU bestaat om de rol van telers te versterken.
De voorgestelde maatregelen zijn gebaseerd op bestaande systemen en procedures voor het verzamelen van gegevens die al geïmplementeerd zijn en in lidstaten gebruikt worden.
Elke lidstaat zal verantwoordelijk zijn voor het verzamelen van prijzen en marktgegevens en zal die aan de commissie doorgeven, die op haar beurt het monitoren beschikbaar maakt in z'n agro-food gegevensportaal en in observaties over de EU markt. Het is van essentieel belang dat de informatie van de lidstaten accuraat en recent is.
Het voorstel is ter inzage gepubliceerd voor een periode van vier weken. Het zal daarna door de Europese Commissie aangepast en na zes maanden van kracht worden.
Bron: financialfood.es